• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

teambuilding: 5 tips om van je groep een team te maken

27 februari 2018 |

Een groep mensen is samen nog geen team; samenwerken zul je samen moeten leren. Maar wat zijn de voorwaarden om dat makkelijk voor elkaar te krijgen? 5 tips!

In deze tijd van thuiswerken, flexwerken en projectmatig werken kan het zijn dat de groep mensen waarmee je samen moet werken regelmatig aan verandering onderhevig is. Dat betekent dat je iedere keer opnieuw van zo’n groep een team moet zien te maken. Want (goed!) samenwerken gaat niet zomaar of vanzelf.teambuilding 5 tips om van je groep een team te maken - CT2.nlTeambuilding is een van de beste antwoorden om van een groep mensen ook daadwerkelijk een team te maken. Maar wanneer en hoe? Daarom: 5 tips voor teambuilding.

tip 1: wanneer teambuilding?

Elke verandering betekent dat de verhoudingen of vanzelfsprekendheden in het team opnieuw moeten worden vastgesteld of bepaald. Denk aan veranderingen als een nieuwe werkplek/werklocatie, herverdeling van onderlinge taken, iemand die de groep verlaat of (last but not least) een nieuw teamlid dat erbij komt.

Vooral die laatste (er komt een nieuw teamlid bij) wordt nogal eens makkelijk vergeten. Uitspraken als ‘ach, hij/zij past zich wel aan’ of ‘de groep neemt hem/haar makkelijk op’ doen dan al snel de ronde. Maar niets is minder waar!

Elke groep heeft zijn gewoonten en manieren. En die zijn ook nog eens aan verandering onderhevig. Je zult dus aandacht moeten geven aan de gewoonten/manieren in elke veranderende situatie. En erover vergaderen heeft geen zin; in bewust samenwerken zijn niet veel woorden nodig om dit onderling helder te krijgen. Teambuilding dus!

tip 2: formuleer een doel

Begin met het formuleren van het doel van de teambuilding. Dat kan voorafgaand aan de teambuilding activiteit of zelfs aan de start van de teambuilding zelf. Als het maar een helder doel is én een doel dat gedragen wordt door alle teamleden. Als een van de teamleden het doel niet snapt of er niet achter staat, dan is het geen goed doel voor teambuilding. (Misschien is het ‘niet snappen’ of ‘niet willen’ dan wel onderdeel van het gezamenlijke doel?)

tip 3: een locatie die past

Teambuilding is in essentie kijken naar en bespreken van de processen en werkwijzen van het team. Je gaat dus reflecteren en, beter nog, samen experimenteren/ontdekken welke manieren van samenwerken in het team beter passen of makkelijker zijn. Een externe, of misschien wel aparte, locatie is hier uitermate voor geschikt.

Op de ‘oude vertrouwde werkplek’ zijn we geneigd vast te houden aan de gewoonten en manieren die we altijd hanteren. En dan staan we vervolgens minder open voor andere of nieuwe manieren. Bij een externe locatie is alles ‘nieuw’ en dus laat je je vertrouwde gewoonten makkelijker varen en sta je open voor andere denkwijzen.

tip 4: evalueer de teambuilding

Nu noemen we het een evaluatie, maar eigenlijk is het bij teambuilding meer een (nogmaals) vaststellen van wat de uitkomsten zijn van de teambuilding. In zo’n evaluatie zullen de teamleden samenvatten en herhalen wat er gebeurd is. Wat vervolgens weer leidt tot het (gezamenlijk!) vaststellen van hoe de groep het fijn vindt om de dingen voortaan te doen.

Een extra tip: deel de uitkomsten/resultaten van de evaluatie ook met anderen in de organisatie. Denk aan andere teams, collega’s, management en directie. Zo weet iedereen wat de werkwijze(n) of manieren zijn van de groep en, bovendien, presenteer je jezelf nogmaals als team… iets wat de teamspirit ten goede zal komen.

tip 5: herhaal de teambuilding

Maar dan ben je er niet! Zoals bij de eerste tip aangegeven, zul je de teambuilding bij elke verandering moeten herhalen. Maar ook als er geen (grote) veranderingen zijn, moet je regelmatig herhalen…

Zoals gezegd zijn de gewoonten en manieren binnen een groep aan verandering onderhevig. Een groepslid gaat scheiden of krijgt een kind. Een ander groepslid is langere tijd ziek (geweest). Deze persoonlijke veranderingen leiden tot een andere opstelling in het team en hebben daar een effect. Geef als team aandacht aan deze veranderingen door teambuilding activiteiten.

Bovendien – zo werkte het vroeger al op school bij het leren voor een proefwerk – herhaling zorgt ervoor dat de opgedane kennis ook daadwerkelijk wordt toegepast in het dagelijkse werk van het team. Want niets is zo makkelijk als, weer op de werkplek, terug te vallen in de makkelijke oude gewoonten. Dus: kom eruit en (her)bevestig met elkaar hoe je het anders/beter wilt doen!

 

Meer interessante artikelen lezen? Bijvoorbeeld over:

  • groepscoaching en hoe dit eruit kan zien
  • het nemen van een besluit met behulp van het BOB model
  • samenwerken als team en hoe het Octogram van Quinn hierbij kan helpen
  • 5 stappen waardoor je als OR doelgerichter kunt leren werken

 

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • thuiswerkbeleid en de OR: verplichtingen en vergoedingen
    thuiswerkbeleid en de OR: verplichtingen en vergoedingen
  • de balans: een jaar OR-werk in Nederland tijdens corona
    de balans: een jaar OR-werk in Nederland tijdens corona
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
    12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
  • een OR-training is geen training
    een OR-training is geen training
  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen

Categorie: blog, CT² kiosk: OR-nieuws, groepscoaching, ondernemingsraad Tags: aanpassen, coaching, CoachSander, collega, communicatie, doel, doelen, effectiviteit, evaluatie, evalueren, gebruiken, gewoonten, groep, groepscoaching, OR-training, organisatie, organiseren, proces, reflecteren, samen, samenwerken, team, teambuilding, tips, training, veranderen, verandering, verbinding, werkwijze

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
  • het OR-jaarverslag schrijven: verplicht, maar hoe maak ik het?
  • Werknemers vrezen voor toekomst Orthopedisch Centrum, rechter betrokken
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}