– click here for the English version of this text –
Business en executive coaching van CT² is gericht op de ondernemer, variërend van zzp’er tot directeur-grootaandeelhouder (DGA). Maar ook managementfuncties waarbij verlangd wordt dat men zeer ondernemend is.
de coach
Als trainer, facilitator en coach is Sander Vrugt van Keulen zakelijk verbonden aan vele bedrijven; natuurlijk is hij gebonden aan geheimhouding, maar hij kan op basis van zijn jarenlange ervaringen vele ondernemers ondersteunen op gebieden als Human Resources, managementstructuren, organisatiemanagement en leiderschapsstijlen. Het Rijnlands organiseren gebruikt hij daarbij veelal als uitgangspunt om het beste uit de mens te halen.
de gecoachte
Naast de zakelijke kant is bij ‘zakelijke coaching’ natuurlijk ook aandacht voor de mens achter de ondernemer; hoe hij/zij functioneert in zijn/haar bedrijf, maar ook de combinatie daarvan met de privésituatie.
Graag geeft Sander Vrugt van Keulen meer informatie over de executive en business coaching van CT².
Een praktijkvoorbeeld van een directiecoachingssessie is hier te lezen.

uitgebreide informatie over zakelijke coaching:
Coachingsgesprekken kunnen op verschillende manieren, in verschillende situaties plaatsvinden. Coaching kan verder diverse vormen aannemen, op allerlei terreinen van menselijke activiteit.
Bij coaching gaat de coach uit van de vraag van de klant of opdrachtgever om effectief de vooraf bepaalde en gezamenlijk vastgestelde doelstelling(en) te bereiken. En dat op een zodanige manier dat deze de gewenste, maar vooral een positieve en hoge impact hebben op het dagelijks leven.
Tijdens coachingsessies staat ont-wikkelen dan ook centraal: inzicht in de competenties en de passie in zowel de bestaande situatie als in de mogelijkheden die er nog liggen.
Iemand die niet gelukkig is in zijn/haar werk, zal ook op andere vlakken de gevolgen daarvan voelen. Wie zich niet gezond of energiek voelt, ziet dat ook op andere gebieden, bijvoorbeeld in een relatie of het sociale leven.
Voorbeelden van thema’s die aan de orde kunnen komen bij coaching:
- zingeving en identiteit
- vrijmaken van belemmeringen voortkomend uit persoonlijkheid of onzekerheden
- het ontdekken van de eigen (on)mogelijkheden in een functie
- het effectiever communiceren/interacteren met de omgeving
- inzicht verkrijgen en bewustwording van wie je bent en wat je wilt
- minder denken, meer voelen
- (over)gevoeligheid voor negativiteit verminderen
- hooggevoeligheid als kracht (HSP)
- ontdekken van je doel
Mensen beginnen aan coaching omdat ze ergens ‘last’ van hebben. Of ze willen praten over ‘verschijnselen’ die ze ervaren. CT² werkt vanuit brede kennis en ervaring op basis van jouw verhaal, wat jij hebt meegemaakt en jouw gevoelens daarbij. De coach schept helderheid door gevoelens, gedachten en wensen met jou te ontwarren.
- de aandacht in het gesprek ging uit naar de gecoachte en zijn/haar omstandigheden
- denken, handelen, voelen of leren zijn als gevolg van het coachinggesprek aanzienlijk verbeterd
- het is onwaarschijnlijk dat deze verbetering in hetzelfde tijdsbestek had plaatsgevonden als het gesprek er niet was geweest
Door de principes van waarneming en feedback toe te passen, kan een sportcoach het verschil maken tussen een speler van wereldklasse en een gemiddelde speler. De perspectieven en vaardigheden van een (sport)coach zijn namelijk heel anders dan die van een sporter. Het is niet voldoende als je er zelf goed in bent; je moet kunnen coachen.
Hetzelfde principe geldt voor een personal coach. Personal coaches werken zij aan zij met mensen om hen te helpen hun prestaties op het werk te verbeteren, los van de vraag of de coach dat werk zelf zou kunnen doen. Wat een coach wél kan doen, is iemand helpen om te onderzoeken waar hij/zij zich kan verbeteren en praktische manieren kan vinden om vooruitgang te boeken.
De coach heeft een toolbox, vol opgebouwde ervaring, theorieën en modellen, waar hij uit put om de gecoachte tot (zelf)inzichten te brengen. De personal coach maakt daarbij gebruik van een combinatie van diverse vaardigheden, zoals waarnemen, praten, luisteren, aanvoelen, sparren, vragen stellen, spiegelen en indien nodig confronteren.
Probeer je eens voor te stellen hoe het is om gecoacht te worden met 100% aandacht voor jou. Dan begrijp je misschien waarom zoveel mensen de diensten van een coach inschakelen. Deze persoon, jouw coach, luistert naar je met grote nieuwsgierigheid; hij wil begrijpen wie je bent, wat je denkt, wat je voelt en hoe je de wereld ervaart.
De coach spiegelt dit naar je, met objectieve opmerkingen die echte duidelijkheid geven. Gedurende de gesprekken zal jouw coach je aanmoedigen om uitdagingen aan te gaan, obstakels te overwinnen en in actie te komen.
Het belangrijkste tijdens de sessies ben jij. Het gaat om jouw succes, jouw geluk en jouw uiteindelijke voldoening!
de gecoachte
Het is belangrijk dat de gecoachte een goede affiniteit heeft met de coach; daarom is het van belang dat de gecoachte zelf de coach kiest en daar een intakegesprek mee heeft.
intakegesprek
Voorafgaand aan het traject vindt een intakegesprek plaats; in een open dialoog worden doelstellingen voor de coaching bepaald. Het kan zijn dat bij het intakegesprek ook de opdrachtgever/werkgever aanwezig is, of dat er een separaat intakegesprek met de opdrachtgever/werkgever plaatsvindt.
Voor een optimaal effect van het coachingstraject is het noodzakelijk dat de doelstelling(en) duidelijk benoemd en omschreven is (zijn). Om deze helder en duidelijk te krijgen, zet de coach diverse gespreksmethoden en vraagtechnieken in. Vaak blijkt het zo te zijn dat de vraag of opdracht waarmee de gecoachte komt, niet altijd hetzelfde is als het doel dat de gecoachte (of opdrachtgever) voor ogen heeft; vaak zijn er meerdere onderliggende factoren die een, soms belangrijkere, rol spelen.
Coaching is een persoonlijke aangelegenheid en om die reden voor de gecoachte alleen in de praktijk te ‘ervaren’. Het is daarom aan te raden om van een oriënterend intakegesprek gebruik te maken. Tijdens dat gesprek kan dan daadwerkelijk ervaren worden wat de waarde van de coachingsessies is.
de opdrachtgever/werkgever
Na het intakegesprek kan de coach, als dat gewenst is, een uitgebreid voorstel maken waarin de doelstelling(en) van de gecoachte, een overzicht of trajectplan om deze doelstelling(en) te bereiken en een kostenoverzicht zijn weergegeven. Ook wordt een voorstel gedaan voor de frequentie en duur van de coachingsessies.
verslaglegging
Voor een specifiek inhoudelijke verslaglegging van de coachingsessies aan de opdrachtgever is de gecoachte zelf verantwoordelijk; de gecoachte bepaalt zelf wat hij/zij wel of niet vertelt. Dit om de vertrouwelijkheid van de relatie tussen coachee en coach niet te verstoren.
Voor de gecoachte is het persoonlijk deel van de offerte over de doelstellingen uit privacy-overwegingen uitgebreider opgesteld dan voor de opdrachtgever/werkgever van de coachee, wanneer daarvan sprake is.
Op basis van het voorstel neemt de gecoachte en/of opdrachtgever een beslissing om het traject aan te gaan.
de coach
Na de intake en/of het akkoord met het voorstel is het raadzaam op een zo kort mogelijke termijn een afspraak te maken voor de eerste coachingsessie. Daarna zal alle communicatie richting de opdrachtgever/werkgever enkel via de gecoachte verlopen.
Sander Vrugt van Keulen maakt, als coach, gebruik van een combinatie van diverse vaardigheden: waarnemen, praten, luisteren, aanvoelen, sparren, vragen stellen, spiegelen en indien nodig confronteren. Als het binnen de omstandigheden past en op voorhand afgesproken wordt, kan de coach ook gebruik maken van andere media, zoals telefoon en e-mail.
Het traject wordt tussentijds een of meerdere malen geëvalueerd. Afsluitend zal er een afrondend gesprek zijn waarbij de resultaten worden afgezet tegen de vooraf bepaalde doelstellingen.
Het is natuurlijk ook altijd mogelijk om te kiezen voor afzonderlijke/losstaande gesprekken.
Sander Vrugt van Keulen maakt als coach gebruik van een combinatie van diverse vaardigheden: waarnemen, praten, luisteren, aanvoelen, sparren, vragen stellen, spiegelen en indien nodig confronteren. Als het binnen de omstandigheden past en op voorhand afgesproken wordt, kan de coach ook gebruik maken van andere media, zoals telefoon en e-mail.
Daarbij zal hij technieken gebruiken als gesprekstechnieken, empathisch luisteren, non-verbale waarneming, voice-dialogue, cognitieve kennisoverdracht, RET, feedback, opstellingen en systemisch werken volgens Hellinger, NLP, creatieve technieken, lichaamswerk en energetisch werk, etc. Als coach zal Sander Vrugt van Keulen altijd een combinatie van technieken gebruiken.
In het gesprek dan wel het traject staat de gecoachte altijd centraal: de gecoachte krijgt 100% aandacht van de coach.
De relatie tussen coach en gecoachte is uniek omdat de coach een objectieve afstand én betrokkenheid heeft bij de doelstellingen van degene die gecoacht wordt.
Coaching is daarmee een zeer persoonlijke aangelegenheid tussen de gecoachte en de coach, zelfs als er sprake is van een (externe) opdrachtgever zoals bijvoorbeeld de werkgever van de gecoachte.
online coaching bestaat uit de volgende fasen
- de beschrijving van de actuele situatie
- een onderzoek naar je motivatie(s)
- gewenste aanpassingen en veranderingen
- doelen stellen
- aan de slag
eerste vraag kosteloos
Beantwoording van de eerste vraag is zonder kosten via het contactformulier. Op basis van je vraag ontvang je een e-mail met een aantal vragen of een oefening waar je direct mee aan de slag kunt. Geheel vrijblijvend en ter kennismaking.
drie mogelijke trajecten
- 1 week; iedere werkdag contact, opdrachten en oefeningen om tot echte veranderingen te komen
- 3 weken; om de andere dag contact, meer tijd om dieper op zaken in te gaan en om oefeningen en opdrachten te doen
- 5 weken; verschillende fasen met iedere dag contact en meerdere opdrachten, we streven structurele veranderingen en het ontwikkelen van een helder inzicht in je situatie na
Natuurlijk blijven persoonlijke coachingsessies mogelijk. Ook geven we andere vormen van teamcoaching zoals or-trainingen.
Bekijk hier de tarieven voor online coaching.