Een coach/begeleider van ondernemingsraden (of andere groepen mensen) hoeft niet altijd aardig te zijn. Integendeel. Soms is het juist nodig om een spiegel voor te houden en zo het beste resultaat voor de groep te bereiken of een volgende stap te maken.
Sander Vrugt van Keulen begeleidt ondernemingsraden om de samenwerking te verbeteren, te professionaliseren als OR en meer resultaat te krijgen in het OR-werk. Daarbij gaat het niet alleen om de ondernemingsraad zelf, maar ook de relatie en verstandhouding met de directie. En uiteraard het contact met achterban en Raad van Commissarissen (als die is ingesteld).
In deze serie van interviews legt Sander aan de hand van vijf voorbeelden uit zijn praktijk uit hoe hij als begeleider door ‘niet aardig te zijn’ heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van ondernemingsraden. In elke CT2 memo zullen we een voorbeeld nader uitleggen.
voorbeeld 2: verdeeldheid in de OR leidt tot nieuwe verkiezingen
SITUATIESCHETS
De ondernemingsraad binnen deze organisatie bestaat uit zes leden, waarvan drie leden bijna alles doen. De andere drie OR-leden hebben weinig inbreng en zijn vaak erg negatief over alles wat er speelt binnen de organisatie. De drie leden hebben ook geen goed contact met de Bestuurder. Daar zijn ze regelmatig op aangesproken door de andere OR-leden én de Bestuurder, maar ze snappen niet wat nou eigenlijk het probleem is.
De drie OR-leden die moeite hebben met de houding van de anderen vragen Sander om hulp. Samen met hen kijkt Sander naar de mogelijkheden om dit probleem op te lossen. Er wordt een besluit genomen waar niet iedereen het in eerste instantie mee eens is.
Dit artikel is onderdeel in een serie van interviews ‘de OR-coach is niet aardig’. Links naar de andere delen vind je hieronder:
- OR-coaching: hoe confrontaties leiden tot betere resultaten
- OR-coaching: de OR-leden wantrouwen elkaar (zojuist gelezen)
- OR-coaching: soms moet je gewoon iemand wegsturen