• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

maak bewustere keuzes: in 4 stappen

19 februari 2019 |

We krijgen steeds meer informatie aangeboden; we lijden onder een zogenaamde ‘information overload’. Daarnaast wordt van ons verwacht dat we steeds meer ‘doen’ op een dag. Onze agenda’s zijn vol. Net als onze hoofden. Tijd om keuzes te maken!

vraagteken - CT2.nlWant dat vergeten we vaak: keuzes maken. Sterker nog, het komt bij velen van ons niet eens op dat er überhaupt een keuze is. En die heb je dus wel. Altijd. Als je je daar bewust van bent, kun je beter sturen op de resultaten die samenhangen met die keuzes.

best practise

Enige tijd geleden heb ik een ondernemingsraad begeleid die met twee grote issues zat:

  1. ze kregen de financiële cijfers maar niet boven water
  2. er was geen HR-beleid (er was zelfs geen HR-persoon in dienst)

Tijdens twee studiedagen werd duidelijk dat alle leidinggevenden door het Amerikaanse moederbedrijf op een extreme manier gecontroleerd en gestuurd werden op de cijfers. De OR heeft toen uitgebreid onderzocht of op dat gebied dan ook nog wel een rol voor de OR was weggelegd.

Conclusie: nee. De OR heeft toen de keuze gemaakt om zich niet meer met de financiële situatie te bemoeien.

In een gesprek met de directie heeft de OR zijn keuze heel duidelijk kenbaar gemaakt: “We gaan ons niet meer bezighouden met de financiën. De controle daarop is al uitstekend en heel uitgebreid. Maar we gaan wel ál onze tijd en energie benutten om binnen één jaar een HR-beleid te realiseren.”

Een heel duidelijke keuze die werd gerespecteerd.

waarop zijn jouw keuzes gebaseerd?

Ook als persoon heb je vele keuzes. Sta je er wel eens bij stil dat je elke dag veel dingen doet juist omdat je ze elke dag doet? Maar is dat de enige reden dat je die dingen doet? Of zit er een andere (weloverwogen) reden achter?

doe een ‘keuze-onderzoek’ in 4 stappen

Maak jezelf bewust van wat je doet. Het vraagt enige overdenkingen, maar het is makkelijker dan je denkt. En doe die bewustwording een halve of een hele dag achter elkaar en trek dan je conclusies.

Doorloop daarvoor deze 4 stappen:

Dit is de box-titel

1. sta stil bij jouw mindset

Bepaal vooraf heel helder wanneer je start met dit ‘keuze-onderzoek’.

Het begint met een mindset voor die dag. Zorg ervoor dat je elk uur of elk halfuur minimaal 5 minuten hebt om in alle rust even na te denken over wat daarvóór is gebeurd. Registreer je bevindingen. Gebruik bij voorkeur een notitieboekje en een pen.

2. start met je ‘keuze-onderzoek’

Een half uur (of een uur) na de start van je ‘keuze-onderzoek’ zonder je je 5 minuten af van de situatie en de mensen om je heen. Loop even naar buiten of ga naar het toilet. Laat dan, in chronologische volgorde, alle gebeurtenissen van het laatste half uur of uur aan je voorbij trekken. Stel vast ‘wat’ je deed en ‘waarom’ je dat deed. En vooral ook wat het ‘resultaat’ was van het ‘wat’ en ‘waarom’ op dat moment.

In dat ‘wat’ en ‘waarom’ zit jouw keuze verborgen. Probeer te achterhalen wat de reden is van dat ‘wat’ en dat ‘waarom’ en schrijf je bevindingen op.

3. beoordeel de onderzoeksresultaten

Aan het einde van de onderzoeksdag heb je als het goed is een uitgebreid overzicht. Neem ook dan nog even de tijd om het allemaal door te nemen. Denk na over je keuzes en de resultaten die ze opleverden. Is het resultaat nog steeds wat je de volgende keer ook wilt bereiken? Of niet?

4. maak je keuzes bewuster

Door dit onderzoek op verschillende dagen te doen, krijg je een steeds completer beeld van de keuzes die je maakt en waarom. Wil je een beter of ander resultaat? Pas dan je keuze aan. Je zult zien dat je steeds bewuster kiest om iets wel of niet te doen. En bewuster nadenkt over de manier waarop je dingen doet.

hulp nodig?

Vind je het moeilijk om dit ‘keuze-onderzoek’ te doen? Of weet je niet hoe je het resultaat verandert? Maak dan een afspraak voor een coachingsgesprek. Wij helpen je graag!

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • de beste OR agenda: 12 tips
    de beste OR agenda: 12 tips
  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • framing: hoe je eenvoudig overtuigt en overtuigd wordt
    framing: hoe je eenvoudig overtuigt en overtuigd wordt
  • digitaal vergaderen: voors en tegens
    digitaal vergaderen: voors en tegens
  • de OR en de achterban: communicatietips
    de OR en de achterban: communicatietips

Categorie: blog, personal coaching Tags: bewust, bewuster, coach, coachen, CoachSander, keuze, keuze-onderzoek, keuzes, keuzes maken, mindset, ondernemer, onderzoek

Lees Interacties

Trackbacks

  1. transitie: verander vetrouwde patronen - CoachSander.nl schreef:
    16 maart 2019 om 09:56

    […] je tot een nieuw patroon komt? Heel simpel: volg de stappen in dit artikel over bewustere keuzes maken, maar vervang ‘keuzes’ voor ‘herkenbare […]

    Beantwoorden
  2. de kracht van nee zeggen - CT², creative thinking coaching training schreef:
    14 december 2015 om 11:39

    […] to-do lijstjes en een hoofd vol gedachten van alles wat nog moet gebeuren. Dat wil je toch niet? Maak een keuze om nee te […]

    Beantwoorden

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
  • ambtelijk secretaris van de OR: rol, taak en bevoegdheden
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}