Sinds 1 december 2019 hebben aandeelhouders van beursgenoteerde bedrijven meer invloed op de beloningen van Bestuurders en commissarissen. Bovendien moet de OR vooraf advies geven.
De wetswijziging is het gevolg van een Europese Richtlijn. Het 'bezoldigingsbeleid' (gemakkelijker: beloningsbeleid) van Bestuurders en commissarissen moet minimaal elke vier jaar opnieuw aan de aandeelhouders worden voorgelegd ter vaststelling. De OR moet vóór de aandeelhoudersvergadering een adviesaanvraag krijgen en advies geven.
advies van de OR
De OR moet om advies worden gevraagd over het voorstel voor het bezoldigingsbeleid. Als het advies niet (helemaal) wordt gevolgd, moet dit schriftelijk worden beargumenteerd door de raad van commissarissen. Het advies van de OR moet tegelijkertijd met het voorstel aan de aandeelhouders worden aangeboden.
De voorzitter van de ondernemingsraad of een aangewezen OR-lid kan het advies toelichten in de aandeelhoudersvergadering. Het bezoldigingsbeleid moet gepubliceerd worden op de website van het bedrijf. Hetzelfde geldt voor sommige transacties van het bedrijf.
vanaf 1 december 2019
Een groot deel van de wetswijziging is op 1 december 2019 in werking getreden. Dus als jouw OR nog niet eerder het beloningsbeleid van Bestuurders en commissarissen als adviesaanvraag heeft ontvangen, vraag dan na wanneer het weer wordt aangepast. Het moet in ieder geval elke vier jaar worden vernieuwd.
Deze inhoud is alleen te lezen met een account.
Wij werken met een account/inlog (waar je niet voor hoeft te betalen) om de inhoud en vakkennis van de website CT2.nl te beschermen tegen misbruik, AI-gebruik en herpublicatie.




