Blijdschap op het werk verhoogt de productiviteit, de betrokkenheid, de energie en daarmee het enthousiasme van de werknemers. Met Agile krijg jij dat in jouw organisatie voor elkaar.
Agile
Agile is een vorm van samenwerking waarbij tussentijdse afstemming heel belangrijk is. Door goed samen te werken en regelmatig de status te bespreken, kom je tot oplossingen en nieuwe ideeën. Je staat open voor verandering van plannen en weet hierop in te spelen. Hierdoor boek je betere resultaten die voldoen aan de verwachtingen van alle betrokken partijen. Bovendien bespaar je met deze manier van werken tijd en geld.
Agile in projecten
De ICT-wereld past Agile al sinds 2001 succesvol toe bij softwareontwikkeling als het ‘Agile Manifesto’. Ondertussen zien steeds meer organisaties in allerlei verschillende branches de waarde van Agile. In de communicatiewereld noemen ze het ook wel ‘scrum’.
Je verdeelt de projecttaken onder de projectverantwoordelijken. De grote taken splits je op in deeltaken/actiepunten die je op korte termijn kunt uitvoeren. Die deeltaken bespreek je wekelijks, soms dagelijks, binnen het projectteam. Afhankelijk van de vraag of het stadium van het project, kan het projectteam wisselen van samenstelling. Er is wel altijd een vaste coördinator om alle processen in goede banen te leiden.
Agile in organisaties
Je kunt Agile binnen projecten toepassen, maar ook binnen de organisatie zelf. De organisatie van het werk, de doelstellingen van de organisatie… het zijn eigenlijk allemaal ‘projecten’. De volgende vier onderdelen helpen je daarbij:
1. personen en interactie boven processen en hulpmiddelen
Natuurlijk zijn processen en hulpmiddelen belangrijke onderdelen in een project. Maar de mensen die daarachter zitten en de interactie met die personen zijn nog veel belangrijker. Dus zoek elkaar op. Bespreek tijdens het proces wat je vorderingen en tegenslagen zijn. Doe dit niet alleen na afloop. Maak de ander deelgenoot van wat je meemaakt. Het gaat om zelforganisatie, motivatie, multidisciplinair samenwerken en taakgericht samenwerken.
praktisch
Zorg dat er regelmatig bijeenkomsten zijn waar medewerkers graag komen en graag vertellen over waar ze mee bezig zijn. Denk aan een vrijdagmiddagborrel, samen uit eten of samen op bedrijfsbezoek gaan bij een klant of conculega. Het is belangrijk dat collega’s aan elkaar presenteren waar ze mee bezig zijn of waar ze tegenaan lopen in hun dagelijkse werk, de organisatie of met klanten.
2. werkbaar eindresultaat boven allesomvattende verslaglegging
Uiteraard moet je de dingen die gedaan zijn of moeten gebeuren documenteren. Maar een werkbaar eindresultaat voor alle deelnemers en eindgebruikers is belangrijker dan dat je je strikt aan de opdracht hebt gehouden en alles registreert. Een verslag kan bestaan uit een aantal actiepunten, een to-do lijst of een opsomming van doelen. Niet altijd is een gedetailleerd verslag van alle acties noodzakelijk; van een groot rapport leest men eigenlijk ook alleen maar de samenvatting.
praktisch
Maak bijvoorbeeld vooraf bekend dat je bij het bereiken van het eindresultaat (of een tussenresultaat) samen een verslag maakt van het proces hoe je daar gekomen bent.
3. samenwerking met de klant boven contractonderhandelingen
Heldere contractafspraken zijn belangrijk; maak duidelijk wat je kunt en wilt. Maar ga ook zo snel mogelijk de samenwerking aan met je klant. Samen weet je meer. De klant weet alles van het probleem. Jij hebt alle kennis van de mogelijke oplossingen. Samen maken jullie het beste resultaat. Door deze samenwerking werk je met alle belanghebbenden aan een werkbaar eindresultaat. Zo kom je tot de beste oplossing.
praktisch
Ga ‘dicht bij de klant zitten’, letterlijk. Voer het overgrote deel van je werkzaamheden uit aan het bureau tegenover dat van je klant. Ga op de afdeling zitten waar jij de oplossingen moet bouwen. Wees aanwezig op bijeenkomsten van de belanghebbenden. Daarmee bouw je aan de onderlinge relatie en is de samenwerking op alle (tussen)stappen heel eenvoudig.
4. inspelen op verandering boven volgen van een plan
Je maakt vooraf een plan, maar durf er ook vanaf te wijken. Omstandigheden veranderen. Soms kom je er tijdens een traject achter dat de gekozen aanpak niet het gewenste resultaat of de beste oplossing oplevert. Sta daarom open voor voortdurende verandering en reageer direct op de veranderde omstandigheden. Het eindresultaat is dan een volledig actuele oplossing!
praktisch
Zorg dat je met alle stappen van je project de klant op de hoogte houdt. In tegenstelling tot wat we vaak denken, kun je een klant nooit teveel vertellen na het besluit tot aankoop. En bij Agile in een organisatie: bespreek altijd alle informatie, stappen, vorderingen en (tussen)besluiten met de groep waar je het voor uitvoert. Daarmee is iedereen op de hoogte. Maar belangrijker nog: iedereen kan reageren en invloed hebben.
blijdschap
De voordelen van de Agile-methode voor jou en jouw organisatie:
- je hebt duidelijkheid over wie wat doet, waardoor je je goed kunt focussen op je eigen werk en je eigen ontwikkeling
- je hebt rust omdat je weet dat dingen worden gedaan en kunnen worden bijgesteld als dat nodig is
- de betrokkenheid bij het werk, binnen het team, binnen de organisatie is groot; je lost de problemen samen op
Dit alles zorgt voor minder stress, meer productiviteit en meer vertrouwen dat dingen voor elkaar komen. Doordat je wekelijks – en soms wel dagelijks – vooruitgang boekt, kun je ook wekelijks of dagelijks successen vieren. Hiermee bevorder je de blijdschap op het werk.
ga ook aan de slag met Agile
Kijk eens of je binnen jouw organisatie of project ook meer met Agile kunt werken. Op internet is steeds meer informatie te vinden over deze manier van werken. Doe er je voordeel mee en boek goede resultaten!
Wil je tussentijds eens overleggen? Maak dan een afspraak. Samen komen we verder.