• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

plezier op het werk met Agile

2 juli 2018 |

Blijdschap op het werk verhoogt de productiviteit, de betrokkenheid, de energie en daarmee het enthousiasme van de werknemers. Met Agile krijg jij dat in jouw organisatie voor elkaar.

Agile

Agile is een vorm van samenwerking waarbij tussentijdse afstemming heel belangrijk is. Door goed samen te werken en regelmatig de status te bespreken, kom je tot oplossingen en nieuwe ideeën. Je staat open voor verandering van plannen en weet hierop in te spelen. Hierdoor boek je betere resultaten die voldoen aan de verwachtingen van alle betrokken partijen. Bovendien bespaar je met deze manier van werken tijd en geld.

plezier op het werk met Agile - CT2.nlAgile in projecten

De ICT-wereld past Agile al sinds 2001 succesvol toe bij softwareontwikkeling als het ‘Agile Manifesto’. Ondertussen zien steeds meer organisaties in allerlei verschillende branches de waarde van Agile. In de communicatiewereld noemen ze het ook wel ‘scrum’.

Je verdeelt de projecttaken onder de projectverantwoordelijken. De grote taken splits je op in deeltaken/actiepunten die je op korte termijn kunt uitvoeren. Die deeltaken bespreek je wekelijks, soms dagelijks, binnen het projectteam. Afhankelijk van de vraag of het stadium van het project, kan het projectteam wisselen van samenstelling. Er is wel altijd een vaste coördinator om alle processen in goede banen te leiden.

Agile in organisaties

Je kunt Agile binnen projecten toepassen, maar ook binnen de organisatie zelf. De organisatie van het werk, de doelstellingen van de organisatie… het zijn eigenlijk allemaal ‘projecten’. De volgende vier onderdelen helpen je daarbij:

1. personen en interactie boven processen en hulpmiddelen

Natuurlijk zijn processen en hulpmiddelen belangrijke onderdelen in een project. Maar de mensen die daarachter zitten en de interactie met die personen zijn nog veel belangrijker. Dus zoek elkaar op. Bespreek tijdens het proces wat je vorderingen en tegenslagen zijn. Doe dit niet alleen na afloop. Maak de ander deelgenoot van wat je meemaakt. Het gaat om zelforganisatie, motivatie, multidisciplinair samenwerken en taakgericht samenwerken.

praktisch

Zorg dat er regelmatig bijeenkomsten zijn waar medewerkers graag komen en graag vertellen over waar ze mee bezig zijn. Denk aan een vrijdagmiddagborrel, samen uit eten of samen op bedrijfsbezoek gaan bij een klant of conculega. Het is belangrijk dat collega’s aan elkaar presenteren waar ze mee bezig zijn of waar ze tegenaan lopen in hun dagelijkse werk, de organisatie of met klanten.

2. werkbaar eindresultaat boven allesomvattende verslaglegging

Uiteraard moet je de dingen die gedaan zijn of moeten gebeuren documenteren. Maar een werkbaar eindresultaat voor alle deelnemers en eindgebruikers is belangrijker dan dat je je strikt aan de opdracht hebt gehouden en alles registreert. Een verslag kan bestaan uit een aantal actiepunten, een to-do lijst of een opsomming van doelen. Niet altijd is een gedetailleerd verslag van alle acties noodzakelijk; van een groot rapport leest men eigenlijk ook alleen maar de samenvatting.

praktisch

Maak bijvoorbeeld vooraf bekend dat je bij het bereiken van het eindresultaat (of een tussenresultaat) samen een verslag maakt van het proces hoe je daar gekomen bent.  

3.  samenwerking met de klant boven contractonderhandelingen

Heldere contractafspraken zijn belangrijk; maak duidelijk wat je kunt en wilt. Maar ga ook zo snel mogelijk de samenwerking aan met je klant. Samen weet je meer. De klant weet alles van het probleem. Jij hebt alle kennis van de mogelijke oplossingen. Samen maken jullie het beste resultaat. Door deze samenwerking werk je met alle belanghebbenden aan een werkbaar eindresultaat. Zo kom je tot de beste oplossing.

praktisch

Ga ‘dicht bij de klant zitten’, letterlijk. Voer het overgrote deel van je werkzaamheden uit aan het bureau tegenover dat van je klant. Ga op de afdeling zitten waar jij de oplossingen moet bouwen. Wees aanwezig op bijeenkomsten van de belanghebbenden. Daarmee bouw je aan de onderlinge relatie en is de samenwerking op alle (tussen)stappen heel eenvoudig.

4.  inspelen op verandering boven volgen van een plan

Je maakt vooraf een plan, maar durf er ook vanaf te wijken. Omstandigheden veranderen. Soms kom je er tijdens een traject achter dat de gekozen aanpak niet het gewenste resultaat of de beste oplossing oplevert. Sta daarom open voor voortdurende verandering en reageer direct op de veranderde omstandigheden. Het eindresultaat is dan een volledig actuele oplossing!

praktisch

Zorg dat je met alle stappen van je project de klant op de hoogte houdt. In tegenstelling tot wat we vaak denken, kun je een klant nooit teveel vertellen na het besluit tot aankoop. En bij Agile in een organisatie: bespreek altijd alle informatie, stappen, vorderingen en (tussen)besluiten met de groep waar je het voor uitvoert. Daarmee is iedereen op de hoogte. Maar belangrijker nog: iedereen kan reageren en invloed hebben.

blijdschap

De voordelen van de Agile-methode voor jou en jouw organisatie:

  • je hebt duidelijkheid over wie wat doet, waardoor je je goed kunt focussen op je eigen werk en je eigen ontwikkeling
  • je hebt rust omdat je weet dat dingen worden gedaan en kunnen worden bijgesteld als dat nodig is
  • de betrokkenheid bij het werk, binnen het team, binnen de organisatie is groot; je lost de problemen samen op

Dit alles zorgt voor minder stress, meer productiviteit en meer vertrouwen dat dingen voor elkaar komen. Doordat je wekelijks – en soms wel dagelijks – vooruitgang boekt, kun je ook wekelijks of dagelijks successen vieren. Hiermee bevorder je de blijdschap op het werk.

ga ook aan de slag met Agile

Kijk eens of je binnen jouw organisatie of project ook meer met Agile kunt werken. Op internet is steeds meer informatie te vinden over deze manier van werken. Doe er je voordeel mee en boek goede resultaten!

 

Wil je tussentijds eens overleggen? Maak dan een afspraak. Samen komen we verder.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen
    uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
    12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
  • de OR en onderhandelen over arbeidsvoorwaarden
    de OR en onderhandelen over arbeidsvoorwaarden
  • misverstanden voorkomen: wat doe je met cultuurverschillen in de OR?
    misverstanden voorkomen: wat doe je met cultuurverschillen…

Categorie: blog, CT² kiosk: OR-nieuws, groepscoaching Tags: Agile, blijdschap, CoachSander, documenteren, doelstellingen, duidelijkheid, effectiviteit, eindresultaat, interactie, organisatie, plan, plannen, plezier, praktisch, proces, processen, producitiviteit, project, projecten, rendement, samenwerken, samewerking, tips, verandering, werk, werken

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
  • ambtelijk secretaris van de OR: rol, taak en bevoegdheden
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}