• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

coaching/training is geen vergadering

2 december 2019 |

Het is een veel voorkomend misverstand in Nederland-vergaderland: een groep mensen komt bij elkaar en dat is dan (dus) een vergadering. Maar een coaching of training is totaal iets anders dan een vergadering. Graag leg ik dat uit.

coaching training is geen vergadering - CT2.nleen vergadering

Een vergadering is als je een agenda hebt met duidelijke (vergader)punten waarover informatie/kennis moet worden uitgewisseld omdat er besluiten moeten worden genomen. Het is een zakelijke en to-the-point bijeenkomst.

In Nederland zijn we goed in vergaderen. Of liever: we vergaderen in Nederland heel erg veel. En daarom weet je eigenlijk al vooraf hoe de bijeenkomst er ongeveer uitziet en wat er van je gevraagd wordt. Je zit met een groep bij elkaar, je wisselt informatie uit en er worden besluiten genomen of er worden besluiten medegedeeld.

het doel van een vergadering

Het doel van een vergadering is meestal ook helder: na de vergadering hebben we meer informatie, weten we wat we moeten doen en hoe we verder moeten (met of zonder besluiten).

Het enige wat je niet vooraf weet, is het daadwerkelijke (eind)resultaat van de vergadering: het (gezamenlijk) genomen besluit / de besluiten en wat je na de vergadering exact moet doen.

de zaalinrichting

Voor een vergadering is de zaalinrichting heel simpel. Die moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • iedereen moet kunnen zitten
  • iedereen moet elkaar kunnen aankijken
  • iedereen moet het whiteboard/beamerscherm goed kunnen zien
  • iedereen moet een tafel hebben om te kunnen schrijven/lezen/typen
  • de afstanden tussen de deelnemers moeten kort zijn

Dat betekent eigenlijk altijd dat het resultaat een grote tafel is waar exact iedereen aan kan zitten (niet te veel zitplaatsen en niet te weinig), met een whiteboard/beamerscherm dichtbij. En omdat iedereen tijdens de vergadering aan tafel zit, is er niet veel ruimte rondom de tafel en stoelen. Alleen de ruimte om bij binnenkomst te gaan zitten is belangrijk.

een training/coaching

Training of coaching is samen leren; vaardigheden eigen maken om de werkzaamheden beter en efficiënter uit te voeren. Zodra het meer over coaching gaat, neem je ook nog samen besluiten op basis van de bestaande of geleerde vaardigheden.

Overigens is er nog wel een verschil tussen training en coaching. Daarover schrijf ik in dit artikel.

het doel van training/coaching

Een training of coaching is een bijeenkomst waarvan het resultaat vooraf helder is benoemd. Dat is vooraf vastgesteld of wordt direct bij aanvang van de bijeenkomst vastgesteld.

De trainer/coach heeft een duidelijke opdracht: de groep zo veel mogelijk richting het gewenste resultaat laten bewegen.

Hoe dat resultaat bereikt wordt – de weg ernaartoe – is redelijk onzeker. Die ‘weg’ is afhankelijk van de inbreng van de deelnemers en de begeleiding van de trainer/coach.

de zaalinrichting

Voor een training/coaching is de zaalinrichting niet universeel vast te stellen. Het is helemaal afhankelijk van de doelen van de training/coaching en welke werkmethodieken de trainer/coach daarvoor inzet.

Wat wel bijna altijd geldt, is dat er voldoende ruimte moet zijn om te ‘bewegen’. Vaak duurt de training/coaching één of meerdere dagdelen. Dat betekent dat er pauzes zijn; je moet gezamenlijk of alleen makkelijk de zaal kunnen verlaten en weer terugkomen.

Bovendien kan het zijn dat de trainer/coach werkvormen heeft die meer vragen dan alleen ‘zitten’. Daar moet dan ook ruimte voor zijn in de zaal. Denk aan statafels, koffie/thee in de zaal zelf of wanden waar op flipovervellen geschreven kan worden.

training/coaching is geen vergadering

De meesten van ons vergaderen meer dan dat ze een training volgen of gecoacht worden. Veel mensen vinden de ‘vergaderopstelling’ daarom heel vertrouwd en gewoon. Maar een training/coaching vraagt een andere mindset dan een vergadering.

Is de zaal ingericht op een vergadering, dan nemen de leden van de groep ook de ‘vergader-houding’ aan. De kans dat er dan ook echt getraind of gecoacht wordt, neemt af.

Natuurlijk kun je een training volgen aan een vergadertafel, maar het succes van de training neemt aanzienlijk af. Uiteraard kun je in een kleine zaal gecoacht worden, maar je zult je minder vrij voelen om te spelen met gedachten. Zo’n kleine zaal beperkt je al vrij snel in de manieren om te onderzoeken wat je anders moet doen dan je altijd gedaan hebt.

maak een heldere keuze: trainen of vergaderen

Wat je ook gaat doen, maak vooraf een heldere keuze: gaan we vergaderen of gaan we trainen/coachen? En zet alle middelen in die daarvoor tot je beschikking staan.

In alles kun je zo gericht zijn om de meest effectieve training of de beste vergadering te organiseren.

vragen?

Heb je vragen of heb je hulp nodig met wat je in dit artikel gelezen hebt? Mail ons je vraag en we geven graag binnen twee dagen een antwoord waar je wat aan hebt om verder te gaan.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • de beste OR agenda: 12 tips
    de beste OR agenda: 12 tips
  • digitaal vergaderen: voors en tegens
    digitaal vergaderen: voors en tegens
  • een succesvolle OR-training: het effect van de zaal
    een succesvolle OR-training: het effect van de zaal
  • digitaal vergaderen: 11 tips en tricks
    digitaal vergaderen: 11 tips en tricks
  • een OR-training is geen training
    een OR-training is geen training

Categorie: blog, CT² kiosk: OR-nieuws, groepscoaching, personal coaching Tags: coaching, doel, groep, informatie, kennis, keuze, trainine, training, vergaderen, vergadering, vragen, zaalinrichting

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • Werknemers vrezen voor toekomst Orthopedisch Centrum, rechter betrokken
  • Moederconcern Fluor krijgt Stork maar niet verkocht
  • Failliet Aldel: medewerkers toch kerstbonus
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}