• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • toolbox
    • workshops
    • video’s
    • CT², wie wij zijn
    • CT² nieuws
    • klantverhalen
    • veelgestelde vragen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • OR toolbox
    • workshops OR
    • de WOR
    • dossiers wetswijzigingen
    • klantverhalen
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • toolbox
    • workshops
    • video’s
    • CT², wie wij zijn
    • CT² nieuws
    • klantverhalen
    • veelgestelde vragen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • OR toolbox
    • workshops OR
    • de WOR
    • dossiers wetswijzigingen
    • klantverhalen
  • contact

klantverhaal Marjolijn Vos

1 februari 2024 |

Geschatte leestijd: 4 minuten

“coaching en snelle overlegmomenten helpen professionaliseren”

klantverhaal Marjolijn Vos - CT2.nl
  • AxionContinu
  • Marjolijn Vos, projectleider zorg
  • OR-voorzitter
  • ruim 2000 medewerkers, 14 OR-leden

met welke vraag kwamen jullie bij CT² terecht?

Toen ik twee jaar geleden bij de ondernemingsraad kwam, was de behoefte om verder te professionaliseren in het OR-werk. Denk aan positionering richting de Bestuurder, maar ook duidelijker zijn in onze uitgangspunten. Hier wilden we bewust bij stilstaan. 

We hebben toen op basis van gesprekken en ervaringen gekozen voor Sander als begeleider. Vervolgens zijn er steeds nieuwe onderwerpen gekomen waarbij we weer Sanders hulp hebben ingeschakeld, zoals beleidsplannen en organisatieontwikkelingen.

Omdat wij Sander inmiddels goed kennen en hij ons en de organisatie ook, hebben we nu vaak aan een kort belletje genoeg om een stap verder te komen.

wie zijn jullie (als OR)?

Onze ondernemingsraad bestaat momenteel uit 14 leden. Met de huidige samenstelling wordt de OR gevoed vanuit (bijna) alle hoeken van de organisatie. We groeien graag door, omdat er veel plannen langs de OR moeten. Met meer mensen is al het werk makkelijker te verdelen.

Een paar personen zijn al  wat langer OR-lid, maar het merendeel is relatief nieuw in de OR. Het is  mooi om te zien dat we als ‘jonge’ ondernemingsraad de afgelopen twee jaar enorme vooruitgang hebben geboekt.

welke rol speelde CT² in het verbeteren van de samenwerking?

Sander weet hoe zaken wettelijk geregeld zijn en hoe je hier tactisch mee omgaat in de communicatie met bijvoorbeeld de Bestuurder. Doordat we Sander tussendoor kunnen bellen met vragen, helpt hij ons op dit soort punten snel verder. Dat is waardevol, want er zijn soms onderwerpen waar we als OR niet helemaal uitkomen.

Zo zijn er weleens zaken waarover de OR van mening verschilt met de Bestuurder. Het is dan belangrijk om duidelijk te zijn richting de Bestuurder, met een standpunt en goede onderbouwing. Tegelijkertijd wil je de relatie goed houden. Sander helpt ons in de manier waarop we dat het beste oppakken, de juiste onderbouwing en de goede toon/insteek.

hoe zag de training eruit?

Sander verzorgt twee keer per jaar een tweedaagse training met de gehele OR. Hij daagt iedereen uit om na te denken over zijn rol in de OR. Dit doet hij op een speelse manier en heel zorgvuldig. Hij creëert een veilige setting waarin iedereen kan leren.

Daarnaast komt Sander elke twee maanden samen met het Dagelijks Bestuur (DB) van de OR. We pakken dan één onderwerp beet, iets wat op dat moment speelt. Bijvoorbeeld hoe we bij een advies- of instemmingsaanvraag het beste reageren richting de Bestuurder.

En tussendoor is Sander bereikbaar voor telefoongesprekken, bijvoorbeeld als we ergens op vastlopen of als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Vaak volstaat een telefoontje van 5 tot 10 minuten. En dan kunnen wij als OR weer verder.

wat is het effect van de training geweest?

We zijn bezig met een behoorlijke professionaliseringsslag. Sander heeft een model met 4 treden: de ‘ontwikkeltrap OR’ (en ‘ontwikkeltrap Bestuurder’). Ik kan echt zien dat we van trede 1-2 nu naar trede 3 aan het groeien zijn, van de ‘beschaafd formele OR’ naar de ‘beleidsmatige OR’. 

De overtuigingskracht en het zelfvertrouwen van de ondernemingsraad is sterker, we maken duidelijker waar we voor staan en zijn minder geïsoleerd. Ook is de rol van het DB duidelijker geworden: sturing geven zodat de OR zijn taak goed vervult.

We waren ook een ondernemingsraad die voornamelijk op de inhoud bezig was en direct de stukken in dook. Nu groeien we naar een OR die naar processen kijkt, procesvragen stelt en vooruitkijkt. Een aanzienlijke groei.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • meer bereiken als OR communicatieproblemen met de Bestuurder oplossen - CT2.nl
    meer bereiken als OR: communicatieproblemen met de…
  • CT2.nl - coaching in 6 stappen uitgelegd
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • 14 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2024 - CT2.nl
    14 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2024
  • uit de praktijk- organisatieontwikkeling in logische stappen - CT2.nl
    uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen
  • 2025 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR
    2025: wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR

Categorie: over CT² Tags: CoachSander, klantverhaal, Sander Vrugt van Keulen

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • adviesaanvraag: eenvoudige checklist voor OR en Bestuurder
  • 2025: wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR
  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
  • OR expertgids werkkostenregeling

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • test je kennis: doe de OR-quiz!
  • nieuw OR praktijkboek: de OR en thuiswerkbeleid
  • wat kan en mag de ondernemingsraad?
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}