• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

de Meeuw, succes story OR-coaching

28 april 2013 |

Wat doe je als OR-trainer als tijdens een training blijkt dat er binnen een bedrijf problemen zijn in de communicatie tussen OR, directie en middenkader? Dan praat je daarover met de verschillende partijen en kom je samen tot de conclusie dat er iets moet gebeuren. Een unieke situatie waarbij de directeur en de OR de moed hebben om over hun schroom heen te stappen. Een bijzonder verhaal over een bijzonder bedrijf: De Meeuw in Oirschot.

Normaal gesproken traint de trainer alleen de OR. Bemoeienis met andere partijen binnen een bedrijf wordt al snel als een conflict in belangen gezien. Maar in deze situatie bleken de neuzen allemaal dezelfde kant op te staan en was het verzoek van de OR om als intermediair op te treden. Uitzonderlijk.

Er waren communicatieproblemen. Dat bleek ook tijdens een gesprek met directeur Jeroen Verweij. Ook hij bleek niet goed te weten hoe hij zich moest opstellen richting de OR. Hoe open kon hij zijn? Hij werd uitgenodigd tijdens een trainingsdag en bleek blij met de gegeven signalen. Besloten werd om samen tot actie over te gaan.

eerst een ‘snuffellunch’

Allereerst werd er een ‘snuffellunch’ georganiseerd. Om kennis met elkaar te maken, want de OR-leden en middenkaderleden kenden elkaar helemaal niet. Stap twee was een ‘tegenover-elkaar-dag’ met directie en middenkader. Samen met de OR bereidde Sander Vrugt van Keulen deze dag voor. Dat werd een bijzondere dag met soms heftige discussies. Maar daardoor ook voor het eerst open gesprekken. Het mooie is dat door de aanwezigheid van een vreemde (de trainer) dingen worden gezegd die anders nooit gezegd worden.

Met behulp van post-its werden steekwoorden verzameld; daarmee werd snel duidelijk wat er wel en niet goed ging. Maar ook dat de partijen geen tegenpolen waren zoals ze eerder wel dachten. Iedereen wilde dezelfde kant uit met het bedrijf en de organisatie. Maar niet iedereen durfde te zeggen wat hij wilde en de scheiding ‘fabriek’ en ‘kantoor’ leek groot.

Al na de eerste dag waren de reacties van alle deelnemende partijen enthousiast. In de weken en maanden daarna werd binnen het bedrijf meer met elkaar gepraat en overlegd en er werden beslissingen genomen om problemen op te lossen.

tweede bijeenkomst: positieve feedback geven

De tweede bijeenkomst ging over elkaar positieve feedback geven. En er werd enthousiast gepraat over de veranderingen die merkbaar waren binnen het bedrijf. En nee, ze zijn er nog niet. Maar alle partijen zijn het eens dat het ingezette traject leidt tot een veel betere onderlinge communicatie en meer werkplezier. En meer werkplezier leidt tot betere verkopen en dus een betere omzet. En dat is voor iedereen belangrijk!

de meeuw succes story OR coaching - CT2.nl

Van links naar rechts:
Robbert van den Akker (middenkader), Johan Stevenaar (voorzitter OR) en Jeroen Verweij (directeur).

Hoe ervoeren de verschillende partijen de rol van de trainer/coach?

Johan Stevenaar – Voorzitter OR
“Je hebt iemand nodig om partijen aan elkaar te verbinden. Als we alleen met de verschillende partijen in een zaal waren gaan zitten, hadden we dit niet voor elkaar gekregen. Sander bekijkt als coach/trainer de dingen objectief en geeft iedereen de kans zijn zegje te doen. Hij bewaart de rust en betrekt iedereen bij het gesprek. Daardoor krijg je een betere bijeenkomst. Sander houdt de grote lijn in de gaten en biedt een goed programma met oefeningen en hulpmiddelen. Hij luistert goed. Heeft de gave om op ieder niveau te communiceren.”

Robbert van den Akker – Lid middenkader
“In eerste instantie dacht ik: zo’n man heb je toch niet nodig? Maar Sander creëert de omgeving die nodig is om dit voor elkaar te krijgen. Hij zorgt er voor dat iedereen spreektijd krijgt en brengt positiviteit en energie mee waardoor de communicatie tot stand komt. We hadden hem keihard nodig om dit op deze manier te kunnen doen.”

Jeroen Verweij – Directeur
“De eerste stappen zijn gezet en die moeten we vasthouden. Ons niet door kleine dingetjes weer laten terugvallen. We gaan ervoor en dat moeten we ook doorzetten. Sander heeft in de bijeenkomsten een heldere en duidelijke bijdrage geleverd zonder dat hij stuurde op inhoud, maar wel sturend was op het proces. De gesprekken die ik met hem voor en na de bijeenkomsten heb gehad, ervaar ik als waardevol en geven mij ook inzicht in deze ontwikkelingen.
Ik hoop dat deze verandering een heel positieve uitstraling zal hebben naar de organisatie; dat de medewerkers zien dat we samen ergens voor staan. Een cultuurverandering dus. Meer respect voor elkaar en voor wat iedereen doet. Want iedereen is belangrijk. We zijn er samen voor De Meeuw.”

 

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • een succesvolle OR-training: het effect van de zaal
    een succesvolle OR-training: het effect van de zaal
  • meerdaagse trainingen met OR, directie en MT
    meerdaagse trainingen met OR, directie en MT
  • misverstanden voorkomen: wat doe je met cultuurverschillen in de OR?
    misverstanden voorkomen: wat doe je met cultuurverschillen…
  • uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen
    uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen

Categorie: blog, ondernemingsraad Tags: coachen, coaching, communicatie, ervaringen delen, groepscoaching, ondernemingsraad, OR, OR-coaching, verbinding, wat klanten zeggen

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
  • het OR-jaarverslag schrijven: verplicht, maar hoe maak ik het?
  • Werknemers vrezen voor toekomst Orthopedisch Centrum, rechter betrokken
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}