• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

oplossingen tip voor de OR: 7x WAAROM

een tip van OR-coach Inge Telting

23 mei 2018 |

Als ondernemingsraad vind je pas écht de oplossing voor een probleem als je vaak de waarom-vraag stelt. Een beetje zoals kinderen soms eindeloos vragen blijven stellen.

oplossingen tip voor de OR 7x WAAROM - CT2.nlkinderen vragen waarom

“Mama, waarom is dit zo?”
“Dat is omdat …”
“Waarom is dát dan zo?”
“Dat is omdat …”
“Ja maar, waarom is dát dan weer zo?”
… Zucht!

Iedereen met jonge kinderen herkent wel de dreinende cadans waarmee kleuters je soms zover krijgen dat je ze achter het spreekwoordelijke behang wilt plakken. Meestal komen ze met die vragen op een moment dat je eigenlijk met je aandacht bij andere zaken bent. Dan is een tot twee keer een waarom-vraag iets wat je gedachteloos kunt beantwoorden. Het wordt pas lastig als je voor de derde en vierde keer met de vraag naar het waarom geconfronteerd wordt. Laat staan de vijfde, zesde en zevende keer. Dan moet je er echt over gaan nadenken en zoeken naar een verklaring. En daar moet je even voor gaan zitten.

Lastig hè? En toch is 7x WAAROM een trucje dat ondernemingsraden kunnen leren van kinderen.

de OR stelt de waarom-vraag niet

Te vaak kom ik tegen dat ondernemingsraden van de Bestuurder een advies- of instemmingsaanvraag krijgen en meteen de mouwen opstropen om het voorstel te beoordelen: Wat zijn de beweegredenen? Wat is het plan? Oude situatie en nieuwe situatie? Wat zijn de personele consequenties? Wat zijn de maatregelen om een en ander op te vangen? Hoe wordt er over het plan gecommuniceerd?

De OR vergeet vaak de vraag naar het waarom. “Maar we hebben toch gekeken naar de beweegredenen?” is dan een veel gehoord argument.

Ja. Het is alleen de vraag of de beweegredenen ook de echte angel van het probleem benoemen. En of je daarmee dus het echte probleem aanpakt.

oplossing van een aanleiding of van het werkelijke probleem?

Zo sprak ik afgelopen week een ondernemingsraad die zijn tanden had gezet in een traject voor functie-herbeschrijving. Dit soort trajecten komen als het goed is op kleine schaal regelmatig voor in het kader van regulier onderhoud.

Net zoals je thuis regelmatig je kledingkast nakijkt of er iets gemaakt of vervangen moet worden om bij de tijd te blijven, kunnen organisaties (en functiebeschrijvingen) niet stilstaan. Kleine aanpassingen zijn nodig zodat functiebeschrijvingen niet veranderen in museumstukken.

Als ondernemingsraad beschouw je dit soort trajecten van een afstandje: zolang het systeem hetzelfde blijft en er geen al te grote veranderingen optreden, zorg je alleen voor een correcte toepassing van de procedure.

Waakzaamheid is geboden als het om meerdere functies op een afdeling gaat. En helemaal als er bij meerdere functies sprake is van het herverdelen van taken en bevoegdheden. Is er dan sprake van een adviesplichtig traject?

En dan komt 7x WAAROM van pas:

1. Waarom is het überhaupt een probleem?
2. Waarom deze oplossing (en niet een andere)?
3. Waarom deze afdelingen (en niet op andere afdelingen)?
4. Waarom ingrijpen op deze functieniveaus (en niet op andere lagen)?
5. Waarom nu (en niet later)?
6. Waarom met deze trekkers (en niet met andere actie-verantwoordelijken)?
7. En waarom wil jíj dit juist nu en juist op deze wijze: wat zijn de achterliggende belangen?

Stuk voor stuk zoekrichtingen naar een valide angel. Vragen die stuk voor stuk ook een andere angel kunnen aanwijzen die mogelijk vraagt om een passende, andere oplossing.

wat is de aanleiding en wat is de angel?

Zoek naar de vraag achter de aanleiding. Net als jonge kinderen, vanuit pure verwondering, een paar keer de vraag stellen waarom dit een probleem is. En wat is dan de oorzaak van dat probleem? En wat zit daar weer achter? Waarom dan?

Oké, misschien niet 7 keer, maar laat je niet afschepen met een oplossing van een aanleiding. Want dan weet je zeker dat je het eigenlijke probleem niet oplost.

Pas als de oplossing in lijn ligt met de angel, verandert er echt iets. Anders blijft het bij symptoombestrijding.

Heb jij als OR hulp nodig bij het toepassen van 7x WAAROM? Maak een afspraak met een van de CT²-teamleden. We komen graag langs.

Dit is de box-titel
Elma Harmans - CT2.nlMaak een afspraak via het contactformulier of bel direct met assistent Elma Harmans op 040-2813128 voor het maken van een afspraak.

maak nu een afspraak

BewarenBewaren

BewarenBewaren

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • digitaal vergaderen: 11 tips en tricks
    digitaal vergaderen: 11 tips en tricks
  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • digital meetings: 11 tips and tricks
    digital meetings: 11 tips and tricks
  • marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’
    marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’
  • de OR en onderhandelen over arbeidsvoorwaarden
    de OR en onderhandelen over arbeidsvoorwaarden

Categorie: adviesaanvragen, blog, CT² kiosk: OR-nieuws, ondernemingsraad Tags: advies, adviesaanvraag, coach, communicatie, effectiviteit, Inge Telting, instemmingsaanvraag, kinderen vragen waarom, ondernemingsraad, oplossing, oplossingen, oplossingsgericht, OR, praktijkvoorbeeld, proces, tip, tips, waarom

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
  • het OR-jaarverslag schrijven: verplicht, maar hoe maak ik het?
  • Werknemers vrezen voor toekomst Orthopedisch Centrum, rechter betrokken
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}