De Stentor – Als de problemen met de elektrische bussen eind februari niet opgelost zijn, mogen de bussen niet meer rijden.
De FNV reageert daarmee op het zoveelste hoofdstuk van de problemen bij Keolis. Twee exemplarische bussen zijn afgekeurd, die als voorbeeld hadden moeten dienen om de hele vloot aan te passen. De chauffeurs zijn het helemaal zat. Het ziekteverzuim is opgelopen tot boven de 25 procent, aldus FNV-bestuurder Marijn van der Gaag.
De twee bussen die gekeurd werden zijn geleverd door de Chinese bussenbouwer BYD, met de gedachte dat als deze twee door de keuring kwamen, de gehele vloot daarop aangepast kan worden. Nu blijkt dat de bussen de keuring niet hebben doorstaan. Het begint er op te lijken dat de Chinese bussen een ontzettende miskoop zijn geweest.
Volgens de ondernemingsraad zijn de bussen afgekeurd op tochtende deuren, trillende sturen en een niet-werkende verwarming. Dit zijn dezelfde problemen die al eerder werden genoemd in relatie tot dit type bussen. Het enige punt dat verbeterd is, is dat de chauffeursstoel inmiddels wel recht achter het stuur staat.
Lees het volledige artikel op de website van De Stentor.