• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

CT² dossier: Wet op het recht op onbereikbaarheid

24 februari 2022

CT² dossier

De Partij van de Arbeid heeft op 21 juli 2020 een voorstel ingediend voor een wet op het recht op onbereikbaarheid. Dit zou dan een aanpassing moeten worden in de Arbeidsomstandighedenwet over de bereikbaarheid van medewerkers buiten werktijd.

Werknemers ervaren druk om (bijna) altijd bereikbaar te zijn en ook buiten kantooruren en in privé tijd te reageren op berichten van werk. De indiener van  het wetsvoorstel (kamerlid van Dijk, inmiddels ex-kamerlid) wil met de wet regelen dat werkgevers en werknemers afspraken maken over onbereikbaarheid buiten werktijd. Doel hiervan is te voorkomen dat werknemers psychosociale klachten krijgen, zoals stress en burn-outklachten.

Er is een redelijke kans dat het wetsvoorstel er komt: behalve de PvdA hadden ook D66 en Groenlinks in hun verkiezingsprogramma staan dat het recht op onbereikbaarheid er moest komen. Nederland is niet het eerste land waar dit recht er zou komen. in 2017 is in Frankrijk een wet ingevoerd die aangeeft dat werknemers in hun vrije tijd met rust gelaten moeten worden door hun werkgevers. En in Duitsland hebben, ondanks het ontbreken van een dergelijke wet, grote werkgevers als Volkswagen en BMW zelf een beleid voor onbereikbaarheid ingevoerd.

Wetgeving is dus niet de enige manier om te voorkomen dat werknemers overbelast raken door een te grote druk op bereikbaarheid. Door schriftelijk en mondeling duidelijk te communiceren over de verwachtingen op het gebied van bereikbaarheid geef je collega’s de ruimte om aan te geven wat wel en niet acceptabel is. De werkgever dient dan ook duidelijk aan te geven wat collega’s wel en niet van elkaar kunnen vragen wat betreft bereikbaarheid.

van wetsvoorstel naar wet: stappenplan

De volgende stappen heeft het wetsvoorstel al afgelegd.

  • het wetsvoorstel is op 21 juli 2020 aan de Tweede Kamer ingediend
  • het wetsvoorstel is op 20 mei 2021 ingediend zoals gewijzigd naar aanleiding van het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State
  • de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 16 juni 2021 een verslag van het wetsvoorstel ingediend (Kamerstuk 35 536, nr 7.)
  • naar aanleiding hiervan heeft de initiatiefnemer de commissie verzocht met betrekking tot de regeldrukeffecten nader advies in te winnen bij het Adviescollege Toetsing Regeldruk.
  • de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer voorgesteld in te stemmen met het adviesverzoek. De Tweede Kamer stemde op 28 september 2021 in met het adviesverzoek.
  • daarna is het Adviescollege Toetsing Regeldruk gevraagd om advies te geven ‘over de gevolgen van de regeldrukeffecten van de het voorstel’
  • de Tweede Kamer is nu in afwachting van de nota naar aanleiding van het verslag van de stemming.

Op hoofdlijnen moeten de volgende stappen worden doorlopen om de wet in te laten gaan:

  • het concept wetsvoorstel wordt opgesteld en ter internetconsultatie aangeboden (volgt nog)
  • het wetsvoorstel wordt naar de Raad van State gestuurd (volgt nog)
  • het wetsvoorstel wordt aan de Tweede Kamer voorgelegd (volgt nog)
  • het wetsvoorstel wordt aan de Eerste Kamer voorgelegd (volgt nog)
  • het wetsvoorstel wordt ondertekend door de koning en de minister (volgt nog)
  • de wet treedt na publicatie in het Staatsblad in werking (volgt nog)

 

Alle stappen zijn te vinden op de website van de Tweede Kamer.

Tweede Kamer stemt in met Wet ‘werken waar je wilt’

5 juli 2022 |

CT² kiosk OR-nieuws - CT2.nl

Tijdens de stemming vandaag stemde de Tweede Kamer in met de initiatiefwet van Groenlinks en D66.

Categorie: CT² dossier: Wet op het recht op onbereikbaarheid, CT² kiosk: OR-nieuws Tags: balans werk en privé, belangen, D66, flexibel werken, GroenLinks, hybride werken, initiatiefwet, reistijd, thuiswerken, tweede kamer, werkgever, werknemer

FNV positief over Wetsvoorstel Recht op Onbereikbaarheid

15 juni 2022 |

CT² kiosk OR-nieuws - CT2.nl

14 juni sprak de Tweede Kamer over het wetsvoorstel. De FNV is van mening dat het recht op onbereikbaarheid bijdraagt aan meer grip op het werk. 

Categorie: CT² dossier: Wet op het recht op onbereikbaarheid, CT² kiosk: OR-nieuws Tags: ondernemingsraad, OR, PvdA, recht op onbereikbaarheid, tweede kamer, werkgevers, werknemers, wetsvoorstel

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • Werknemers vrezen voor toekomst Orthopedisch Centrum, rechter betrokken
  • Moederconcern Fluor krijgt Stork maar niet verkocht
  • Failliet Aldel: medewerkers toch kerstbonus
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}