14 juni sprak de Tweede Kamer over het wetsvoorstel. De FNV is van mening dat het recht op onbereikbaarheid bijdraagt aan meer grip op het werk.
CT² dossier: Wet op het recht op onbereikbaarheid
10 oktober 2024
CT² dossier
De Partij van de Arbeid heeft op 21 juli 2020 een voorstel ingediend voor een wet op het recht op onbereikbaarheid. Dit zou dan een aanpassing moeten worden in de Arbeidsomstandighedenwet over de bereikbaarheid van medewerkers buiten werktijd.
Werknemers ervaren druk om (bijna) altijd bereikbaar te zijn en ook buiten kantooruren en in privé tijd te reageren op berichten van werk. De indiener van het wetsvoorstel (kamerlid van Dijk, inmiddels ex-kamerlid) wil met de wet regelen dat werkgevers en werknemers afspraken maken over onbereikbaarheid buiten werktijd. Doel hiervan is te voorkomen dat werknemers psychosociale klachten krijgen, zoals stress en burn-outklachten.
Er is een redelijke kans dat het wetsvoorstel er komt: behalve de PvdA hadden ook D66 en Groenlinks in hun verkiezingsprogramma staan dat het recht op onbereikbaarheid er moest komen. Nederland is niet het eerste land waar dit recht er zou komen. in 2017 is in Frankrijk een wet ingevoerd die aangeeft dat werknemers in hun vrije tijd met rust gelaten moeten worden door hun werkgevers. En in Duitsland hebben, ondanks het ontbreken van een dergelijke wet, grote werkgevers als Volkswagen en BMW zelf een beleid voor onbereikbaarheid ingevoerd.
Wetgeving is dus niet de enige manier om te voorkomen dat werknemers overbelast raken door een te grote druk op bereikbaarheid. Door schriftelijk en mondeling duidelijk te communiceren over de verwachtingen op het gebied van bereikbaarheid geef je collega’s de ruimte om aan te geven wat wel en niet acceptabel is. De werkgever dient dan ook duidelijk aan te geven wat collega’s wel en niet van elkaar kunnen vragen wat betreft bereikbaarheid.
van wetsvoorstel naar wet: stappenplan
De volgende stappen heeft het wetsvoorstel al afgelegd.
- het wetsvoorstel is op 21 juli 2020 aan de Tweede Kamer ingediend
- het wetsvoorstel is op 20 mei 2021 ingediend zoals gewijzigd naar aanleiding van het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State
- de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 16 juni 2021 een verslag van het wetsvoorstel ingediend (Kamerstuk 35 536, nr 7.)
- naar aanleiding hiervan heeft de initiatiefnemer de commissie verzocht met betrekking tot de regeldrukeffecten nader advies in te winnen bij het Adviescollege Toetsing Regeldruk.
- de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer voorgesteld in te stemmen met het adviesverzoek. De Tweede Kamer stemde op 28 september 2021 in met het adviesverzoek.
- daarna is het Adviescollege Toetsing Regeldruk gevraagd om advies te geven ‘over de gevolgen van de regeldrukeffecten van de het voorstel’
- de Tweede Kamer zal op 10 oktober 2024 opnieuw in de plenaire vergadering over dit wetsvoorstel debatteren.
Op hoofdlijnen moeten de volgende stappen worden doorlopen om de wet in te laten gaan:
- het concept wetsvoorstel wordt opgesteld en ter internetconsultatie aangeboden (volgt nog)
- het wetsvoorstel wordt naar de Raad van State gestuurd (volgt nog)
- het wetsvoorstel wordt aan de Tweede Kamer voorgelegd (volgt nog)
- het wetsvoorstel wordt aan de Eerste Kamer voorgelegd (volgt nog)
- het wetsvoorstel wordt ondertekend door de koning en de minister (volgt nog)
- de wet treedt na publicatie in het Staatsblad in werking (volgt nog)
Alle stappen zijn te vinden op de website van de Tweede Kamer.