• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

WORsteling; wijzigingsvoorstellen in de Wet op de Ondernemingsraden

27 mei 2013 |

In de WOR staat dat werknemers die geen lid zijn van de vakbond dertig handtekeningen moeten verzamelen voor hun kandidatuur voor de OR-verkiezingen. D66 stelt voor om die verplichting af te schaffen. Dit heeft wellicht gevolgen voor alle andere aangenomen wetswijzigingen in de WOR die de Tweede Kamer afgelopen februari heeft vastgesteld.

Bij het aannemen van de wetswijziging van de WOR in februari over het afschaffen van GBIO-subsidies op training in de Tweede Kamer is het amendement (wijzigingsvoorstel tot verbetering) Van Weyenberg ingediend en is aangenomen dat  de verplichting voor niet-vakbondsleden om handtekeningen te verzamelen bij OR-verkiezingen wordt afgeschaft. Daarmee is de gehele wetswijziging niet als een ‘hamerstuk’ naar de Eerste Kamer gegaan ter goedkeuring, maar zal het in verschillende vergaderingen inhoudelijk behandeld worden.

Uit het verslag van de Vaste Commissie SZW van de Eerste Kamer blijkt dat men niet goed weet wat te doen met het aangenomen amendement. Volgens de Commissie had het amendement nooit door de Tweede Kamer aangenomen mogen worden en had minister Ascher moeten ingrijpen.

ongewenste scheefheid

Diverse partijen vinden het uitvoeren van het amendement een ‘ongewenste scheefheid’ veroorzaken in de WOR. Bij veel ondernemingsraden zijn vacatures; er zijn gewoonweg niet genoeg kandidaten voor de verkiezingen. En als er minder kandidaten zijn dan het aantal zetels/vacatures in de OR worden alle kandidaten per definitie, zonder verdere verkiezingen, ondernemingsraadlid. Als er dan ook nog eens geen handtekeningen verzameld zouden hoeven worden, kan het zijn dat de OR dus leden heeft die geen enkel draagvlak hebben binnen de organisatie. Aldus de vele tegenstanders van dit amendement.

Overigens hoeft iemand die via de vakbond voorgedragen wordt als OR-lid volgens de WOR geen handtekeningen te verzamelen. Een vakbond hoeft enkel overleg te hebben met hun vakbondsleden in de onderneming over de kandidatenlijst van die vakbond.

gehele wetsvoorstel terug naar Tweede Kamer?

Nu zijn er vragen gesteld aan minister Asscher. Een voorstel om de wet en het amendement los van elkaar te behandelen is juridisch niet mogelijk. Het gehele wetsvoorstel zou daarmee weer terug moeten naar de Tweede Kamer.

laatste nieuws

Op 13 mei heeft minister Asscher naar aanleiding hiervan een Memorie van antwoord bij het wetsvoorstel aan de Eerste Kamer gestuurd. Daarin geeft hij aan dat de regering aan de Commissie Bevordering Medezeggenschap van de SER zal vragen om ‘zich over deze kwestie te buigen’. Dit hoewel de regering van mening is dat het vraagstuk van het aantal handtekeningen wel moet blijven leiden tot ‘draagvlakverwerving’. En dat het amendement-Van Weyenberg ‘niet in de weg behoeft te staan’ om het wetsvoorstel over de scholing na goedkeuring van de Eerste Kamer in werking treed.

Storm in een glas water? Ze zijn er in ieder geval nog niet helemaal klaar mee… Wordt vervolgd!

BewarenBewaren

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
    12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
  • Wet toekomst pensioenen: werk aan de winkel voor de OR
    Wet toekomst pensioenen: werk aan de winkel voor de OR
  • 3 wetswijzigingen voor de OR in 2022
    3 wetswijzigingen voor de OR in 2022
  • PVT, OR, OC, COR en GOR: wat betekenen deze afkortingen?
    PVT, OR, OC, COR en GOR: wat betekenen deze afkortingen?
  • richtbedrag voor OR-training 2023: vastgesteld door de SER
    richtbedrag voor OR-training 2023: vastgesteld door de SER

Categorie: blog, Wet op de Ondernemingsraden Tags: GBIO, ondernemingsraad, wet- en regelgeving, wetsaanpassing, wetsvoorstel, wetswijziging, WOR

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
  • ambtelijk secretaris van de OR: rol, taak en bevoegdheden
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}