• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

zonder informatie geen verantwoordelijkheid

samen de organisatie veranderen - deel 1

5 april 2016 |

We ontkomen niet aan veranderen. Maar hoe zorgen we ervoor dat alle medewerkers in de organisatie zelf de verantwoordelijkheid daarvoor voelen?

liever niet veranderen!

Mensen houden niet van veranderen; liever houden we alles zoals het is en zoals het werkt. Want als het werkt zoals het is, waarom zou je dan veranderen en onbekende dingen gaan doen? Nee, laten we het maar zo houden en pas veranderen als het echt niet anders kan…

Zo voelen de meeste mensen het. Pas als er een besef van urgentie is, pas dán wil men nadenken over veranderen.

informatie → verantwoordelijkheid → urgentiebesef

Een logisch gevolg: pas als iemand beschikt over alle (relevante) informatie kan er een gevoel van eigen verantwoordelijkheid ontstaan. En van daaruit is de stap naar urgentiebesef dat er iets moet gebeuren of veranderen een hele logische en dus kleine stap.

een voorbeeld

In een zorgorganisatie werkten teams van professionals met groepen van zes kinderen per groep verspreid over het land. Het ging niet goed met de organisatie en de directie besloot tot een bezuinigingsmaatregel: de groepen zouden elk met één kind vergroot worden naar zeven kinderen.

Het huis was te klein! De professionals stonden massaal op tegen deze bizarre maatregel. Hoe konden ze nog de juiste zorg voor de kinderen leveren als de groep zo groot zou worden? De directie heeft, na veel protesten, de maatregel toch doorgedrukt. Dit zorgde voor veel gemor in de organisatie, maar leidde uiteindelijk toch tot berusting.

Ondertussen ontstond een verandering in de organisatie. Alle medewerkers kregen per groep toegang tot een digitaal dashboard waar álle informatie over de groep verzameld was. Niet alleen de uren van de medewerkers stonden er in, maar ook de subsidiestromen, de uitgaven, kosten, etc. Alles wat eerst alleen op managementniveau beschikbaar was, was nu zichtbaar op het groepsniveau van de medewerkers zelf.

Na een tijd ontstond er weer onrust onder de medewerkers. Maar nu omdat zij verontrust waren door wat zij in hun dashboards zagen: het ging niet goed!

Er werd veel overlegd en gepraat en de conclusie was dat er wat moest veranderen. De subsidiestromen veranderden en de inkomsten van de organisatie waren aan het dalen. De groepen kwamen samen tot een conclusie en overlegden met de directie dat… de groepen vergroot moesten worden naar acht kinderen. Anders waren er straks helemaal geen groepen meer en uiteraard waren er dan nog steeds kinderen die een behandeling nodig hadden. Liever een grotere groep dan kinderen die onbehandeld zouden blijven.

De directie was verbijsterd. Iedereen in de organisatie werkte zonder morren mee aan de vergroting van de groepen. De kinderen bleven hulp krijgen, de organisatie bleef bestaan.

moraal

Eigenlijk is het simpel. Geef de medewerkers in de organisatie beschikking over alle informatie die zij nodig hebben om zelf besluiten te nemen. Pas dan zullen zij de verantwoordelijkheid voelen en die ook nemen.

 

Durf jij het aan?

 

lees ook de andere blogs in de serie ‘samen de organisatie veranderen’:

  • deel 2: Large Scale Interventions
  • deel 3: een LSI-bijeenkomst in beeld

Of kijk eens op onze pagina over OR-training.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • samen de organisatie veranderen: Large Scale Interventions
    samen de organisatie veranderen: Large Scale Interventions
  • de kracht van nee zeggen
    de kracht van nee zeggen
  • coaching: onzekerheid overwinnen
    coaching: onzekerheid overwinnen
  • vakantiedagen in “corona-tijd”: wat mag en kan voor werkgever en medewerker?
    vakantiedagen in “corona-tijd”: wat mag en kan voor…

Categorie: blog, groepscoaching Tags: communicatie, dialoog, facilitator, Large Scale Interventions, LSI, praktijkvoorbeeld, proces, tips, verbinding

Lees Interacties

Trackbacks

  1. efficiënt vergaderen: Proces, Verbinding en Communicatie - CT².nl schreef:
    10 februari 2020 om 18:38

    […] vormen Proces, Verbinding en Communicatie (PVC) een drie-eenheid, met in het midden de inhoud. Als je een van de drie onderdelen niet optimaal inzet, dan gaat de inhoud met je ‘aan de […]

    Beantwoorden
  2. Large Scale Interventions: De Video schreef:
    21 juni 2017 om 08:05

    […] heb het regelmatig over Large Scale Interventions. Zo schreef ik eerder over hoe je start en waarom je start. Toch kan ik me voorstellen dat het nog lastig is om er een goed beeld bij te […]

    Beantwoorden
  3. Samen de organisatie veranderen met Large Scale Interventions schreef:
    24 mei 2017 om 08:31

    […] inzien. Hiervoor is een gevoel van verantwoordelijkheid noodzakelijk. Hoe je dit bereikt, heb ik in deze blog […]

    Beantwoorden
  4. CoachSander.nl:vlog - over de G1000 Eindhoven #G1000Ehv - CoachSander.nl schreef:
    23 juni 2016 om 15:42

    […] een blog (of een vlog) met meer uitleg. Wil je meer weten over de gebruikte technieken? Lees dan hier meer over LSI, in 3 verschillende blogs vertel ik daar meer over de gebruikte […]

    Beantwoorden
  5. een LSI-bijeenkomst in beeld - CT², creative thinking coaching training schreef:
    18 april 2016 om 09:31

    […] verschillende blogs op deze website kun je lezen over Large Scale Interventions (LSI), over hoe je start en waarom je start. Maar misschien kun je je er nog niet echt een beeld bij vormen. Daarom hebben […]

    Beantwoorden
  6. Large Scale Interventions - CT², creative thinking coaching training schreef:
    17 april 2016 om 16:22

    […] zonder informatie geen verantwoordelijkheid […]

    Beantwoorden

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
  • het OR-jaarverslag schrijven: verplicht, maar hoe maak ik het?
  • Werknemers vrezen voor toekomst Orthopedisch Centrum, rechter betrokken
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}