• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

OR-werk makkelijker maken: 6 tips die structuur aanbrengen

3 november 2022 |

basisinformatie voor de OR

Je wilt je OR-werk makkelijker maken? Dan is een duidelijke structuur belangrijk. We geven een aantal tips.

2022-11-03, basis informatie - OR-werk makelijker maken 6 tips

Op het eerste gezicht lijkt OR-werk alleen maar op vergaderen en brieven of mails schrijven. En ineens kom je erachter dat je het OR-werk ook echt moet gaan organiseren om alles gedaan te krijgen. 

TIP 1: maak een jaarkalender

De meest eenvoudige tip om uit te voeren. Plan alle vergaderingen 12 maanden vooruit. Niet alleen de OR-vergaderingen, maar ook de overlegvergaderingen met de Bestuurder. 

Publiceer die jaarkalender met alle vergaderdata en bijeenkomsten in de gehele organisatie. Op die manier weet iedereen wanneer je bij elkaar komt en kan zowel de OR als de Bestuurder dat plannen in zijn eigen agenda.

een jaarkalender op 2 niveau’s

Wil je het jezelf nóg makkelijker maken, maak dan een jaaragenda op twee niveau’s: de een op procesniveau en de ander op inhoudsniveau.

Op procesniveau is het inplannen van alle vergaderingen en bijeenkomsten. Op inhoudsniveau is bij elk van die bijeenkomsten al agendapunten en onderwerpen indelen. Onderwerpen die elk jaar voorbij komen, zoals bespreking van de begroting of het vaststellen van budgetten. Of onderwerpen die je al afgesproken hebt, zoals evaluatiemomenten na een advies- of instemmingsaanvraag (zie ook TIP 5 en TIP 6).

TIP 2: maak een verslag van alle vergaderingen

Maak van alle OR-vergaderingen, alle commissievergaderingen van de OR en alle overlegvergaderingen een verslag (of notulen, dat is hetzelfde). Zo’n verslag hoeft niet heel uitgebreid te zijn, als er maar in staat wat er besproken is en wat er besloten is. Maar vooral ook: wie moet/gaat wat doen en wanneer zal het klaar zijn? 

Zo’n verslag kan ook een eenvoudige actiepuntenlijst en/of besluitenlijst zijn. 

Maak ook een (kort) verslag van een gesprek met de Bestuurder of de HR-manager. Dat kan heel eenvoudig door direct na het gesprek een mailtje te sturen aan alle deelnemers van het gesprek. Zorg dat er ook in dat mailtje duidelijk staat wat er besproken en besloten is.

Wanneer is het een goed verslag? Als iemand die niet bij de vergadering of bijeenkomst was door het verslag helemaal op de hoogte is.

TIP 3: zorg voor een goede agenda van de vergadering

Over deze tip kunnen we kort zijn; we hebben daar al een heel artikel over geschreven. Lees er alles over in het artikel ‘de beste OR-agenda: 12 tips’!

TIP 4: maak stappenplannen en checklists

Er zijn nogal wat onderdelen in het OR-werk die vaak uit dezelfde stappen bestaan. Denk aan een adviesaanvraag, een instemmingsaanvraag of het schrijven van het OR-jaarverslag. 

Maak van alle trajecten of taken van de OR een stappenplan voor de OR en voor de Bestuurder. Daarin beschrijf je het proces en wie precies welke acties moet uitvoeren en wanneer.

Behalve dat je zelf niet iedere keer alles opnieuw hoeft te bedenken, weet een Bestuurder ook meteen waar hij aan toe is. De Bestuurder weet dan bijvoorbeeld dat een adviesaanvraag altijd minstens 3 reguliere OR-vergaderingen en 1 overlegvergadering ‘duurt’. En dat als hij eerder antwoord wil, OR en Bestuurder extra vergaderingen moeten inplannen.

Een voorbeeld kun je uitgebreid lezen in het artikel ‘adviesaanvraag: eenvoudige checklist voor OR en Bestuurder” of het artikel ‘checklist voor een succesvolle OR-training/-coaching’.

TIP 5: plan evaluaties in

Plan regelmatig evaluaties in over je eigen OR-werk, maar ook over veranderingen in de organisatie waarbij je betrokken bent als OR.

Plan minimaal een keer per jaar een evaluatie in van het OR-werk. Denk daarbij aan zaken zoals het functioneren van commissies, de efficiëntie van de vergaderingen, de taken van het Dagelijks Bestuur van de OR; binnenkort publiceren we hierover nog een artikel. Maar ook de kwaliteit van de gesprekken met de Bestuurder. Betrek bij zo’n eigen evaluatie ook de Bestuurder: vraag hem/haar wat hij/zij vindt van het functioneren van de OR!

Maar ook bij adviestrajecten of instemmingstrajecten: je OR-werk is niet klaar als je advies of instemming hebt gegeven. Spreek in je advies of instemming af wanneer en wat je wilt evalueren. Denk hierbij aan het evalueren van de redenen waarom de verandering moest worden doorgevoerd. Of aan wat de verandering moest opleveren (heeft het besluit na 6 of 12 maanden ook écht opgeleverd wat afgesproken is?). 

TIP 6: heb 2x per jaar een artikel-24-gesprek

Volgens artikel 24 WOR zijn OR en Bestuurder verplicht om 2x per jaar een gesprek te hebben over de komende 6 maanden. In dat gesprek moet (onder andere) besproken zijn wat er aan advies- en instemmingsaanvragen aan zit te komen. Je kunt er meer over lezen in het artikel 24: tips voor een goede samenwerking met directie en commissarissen.

Het doel van dit gesprek is dat de OR zijn OR-werk kan voorbereiden en zo efficiënt mogelijk kan organiseren. 

Heb je behoefte aan (nog) meer structuur? Dan is misschien een heidag met de gehele OR het meest efficiënt. Dan kan de OR praktisch en doelgericht precies daar structuur aanbrengen waar dat het meest efficiënt is.

Zijn er nog vragen? Neem contact op, we beantwoorden je vragen graag.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • digitaal vergaderen: 11 tips en tricks
    digitaal vergaderen: 11 tips en tricks
  • digital meetings: 11 tips and tricks
    digital meetings: 11 tips and tricks
  • digitaal vergaderen: voors en tegens
    digitaal vergaderen: voors en tegens
  • het OR-jaarverslag schrijven: verplicht, maar hoe maak ik het?
    het OR-jaarverslag schrijven: verplicht, maar hoe maak ik…
  • een adviesaanvraag digitaal behandelen: 8 tips
    een adviesaanvraag digitaal behandelen: 8 tips

Categorie: blog, CT² kiosk: OR-nieuws, ondernemingsraad Tags: agenda, artikel 24, CoachSander, ondernemingsraad, OR, OR-werk, Sander Vrugt van Keulen, structuur, tip, tips, vergaderen, verslag, WOR

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • overnachting bij meerdaagse OR-training: 4 redenen waarom
  • van vraag naar oplossing; de basis voor een goede training
  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}