• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • blog
    • video’s
    • eBooks
    • over onze klanten
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • blog
    • video’s
    • eBooks
    • over onze klanten
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
  • over ons
    • blog
    • video’s
    • eBooks
    • over onze klanten
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

medezeggenschap in de zorg: voor medewerkers én cliënten!

een overzicht

3 juli 2017 | Reageer

Medezeggenschap in de zorg voor medewerkers en cliënten/patiënten is wettelijk geregeld. Soms samen, maar meestal apart. Een kort overzicht.

medezeggenschap in de zorg - CT2.nlIn Nederland vinden we het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen samen inspraak en verantwoordelijkheid krijgen en hebben in organisaties. Niet alleen voor medewerkers, maar ook de ‘gebruikers’ in verschillende soorten organisaties hebben medezeggenschap; denk aan onderwijs en zorg. Over de medezeggenschap in de zorg gaat dit artikel.

medezeggenschap voor de medewerkers: OR of PVT

Voor medewerkers in organisaties is de medezeggenschap geregeld in de WOR (Wet op de Ondernemingsraden). Voor organisaties met tussen de 10 en de 50 medewerkers is dat een personeelsvertegenwoording (PVT) en voor organisaties met meer dan 50 medewerkers is dat een ondernemingsraad (OR).

Hoe de OR gekozen wordt als vertegenwoordiging van de medewerkers en wat de rechten en plichten van de OR zijn, is geregeld in de WOR. Een PVT heeft aanzienlijk minder medezeggenschapsrechten dan een OR.

Zowel de OR als de PVT hebben informatierecht, instemmingsrecht, adviesrecht en initiatiefrecht. Als de OR / PVT een meningsverschil heeft met de directie, kan hij dit voorleggen aan een van de drie bedrijfscommissies. Mocht dat niet helpen, dan is er de geschillenregeling bij de Kantonrechter of het beroepsrecht bij de Ondernemingskamer.

Meer informatie is te lezen in de WOR.

medezeggenschap voor de cliënten/patiënten: cliëntenraad

Naast de medewerkers hebben ook de ‘gebruikers’ van de zorginstellingen recht op medezeggenschap. Voor cliënten/patiënten in de zorg is dat geregeld in de WMCZ, de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. De organisatie is verplicht een cliëntenraad of ledenraad in te stellen.

over welke ‘zorginstellingen’ gaat dit eigenlijk?

In de WMCZ staat beschreven hoe de cliëntenraad geregeld moet worden in de volgende instellingen voor gezondheidszorg, maatschappelijke zorg of verslavingszorg:

  • algemene ziekenhuizen
  • psychiatrische ziekenhuizen
  • instellingen voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
  • instellingen voor mensen met een lichamelijke en verstandelijk beperking
  • verzorgingshuizen en verpleeghuizen
  • alle andere instellingen die zorg leveren op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) of Zorgverzekeringswet

 

medezeggenschap bij zorgverzekeraars

De Zorgverzekeringswet regelt dat de verzekerden bij de zorgverzekeraars ‘een redelijke mate van invloed’ moeten hebben. De meeste zorgverzekeraars hebben daarvoor in hun statuten vastgelegd dat zij een zogenaamde ledenraad ingesteld hebben.

Aangezien de meeste zorgverzekeraars een coöperatie of een onderlinge waarborgmaatschappij (owm) zijn, hebben zij een algemene ledenvergadering waar beslissingen worden genomen. Het overgrote deel van de zorgverzekeraars heeft de bevoegdheden van de algemene ledenvergadering overgedragen aan de ledenraad. Daarmee heeft de ledenraad niet alleen medezeggenschap, maar ook een groot deel van de zeggenschap gekregen.

wanneer is er een cliëntenraad?

Er moet volgens de wet een cliëntenraad ingesteld worden bij iedere zorginstelling (waar meer dan 10 zorgverleners werken*). Heeft de zorgaanbieder meerdere instellingen, dan zal er voor elke instelling een cliëntenraad moeten komen en kan er ook een centrale cliëntenraad ingesteld worden. Hoe dat geregeld moet worden, is aan de Raad van Bestuur (RvB) en cliëntenraad samen.

de rechten van een cliëntenraad bij een zorginstelling

De cliëntenraad praat met de RvB en heeft een (verzwaard) adviesrecht over verschillende onderwerpen; maar de RvB kan zo’n advies – mits gemotiveerd – naast zich neerleggen. Als de RvB het advies niet overneemt, moet de RvB het voorgenomen besluit in het geval van een verzwaard advies voorleggen aan de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV), maar die toetst alleen of de belangen van alle betrokkenen wel voldoende zijn meegewogen. Ook kan de cliëntenraad een besluit van de RvB nietig verklaren als er geen advies is gevraagd of als er geen vervangende toestemming verkregen is van de LCvV.

Naast adviesrecht heeft de cliëntenraad informatierecht om zijn taak zo goed mogelijk uit te voeren.

Er ligt nu een wetsvoorstel (september 2016) omdat de positie van de cliëntenraad eigenlijk niet sterk genoeg is; er wordt zelfs gesproken om de cliëntenraad instemmingsrecht te geven in plaats van het verzwaarde adviesrecht. Het LOC (kenniscentrum voor cliëntenraden) heeft een handig overzicht van de verschillen tussen de huidige WMCZ en het wetsvoorstel.

Uiteraard kan een RvB zelf de cliëntenraad meer bevoegdheden geven en deze bevoegdheden schriftelijk vastleggen.

cliëntenraad & ondernemingsraad: de verschillen en overeenkomsten

Zowel de cliëntenraad als de ondernemingsraad zijn er voor de medezeggenschap; de een vanuit de zienswijze en belangen van de cliënten/patiënten, de ander vanuit de zienswijze en belangen van de medewerker. Een ander perspectief, maar wel veel overeenkomsten.

overeenkomende bevoegdheden:

advies van de cliëntenraad & ondernemingsraad:

  • overdracht van zeggenschap
  • duurzame samenwerking
  • opheffing
  • verhuizing
  • reorganisatie
  • inkrimping, uitbreiding of andere wijziging van werkzaamheden
  • benoeming Bestuurder

 

verschillende bevoegdheden:

advies van de cliëntenraad:

  • verbouwing
  • begroting en jaarrekening
  • beleid tot toelating cliënten

 

advies van de ondernemingsraad:

  • groepsgewijs inlenen van arbeidskrachten
  • investering en krediet
  • technologische voorziening
  • milieumaatregelen
  • eigenrisicodrager WIA
  • adviesopdrachten aan derden

 

verzwaard advies van de cliëntenraad:

  • voeding
  • veiligheid, gezondheid, hygiëne en geestelijke verzorging
  • maatschappelijke bijstand en recreatie
  • kwaliteit van de zorg
  • klachtenregeling
  • leiding 24 uurs zorg

 

instemming van de ondernemingsraad:

  • pensioen, winstdeling, spaarregeling
  • arbeids- en rusttijden, vakantie
  • belonings- en functiewaarderingssysteem
  • regeling voor aanstelling, ontslag en bevordering
  • regeling voor personeelsopleiding
  • regeling voor personeelsbeoordeling
  • regeling voor maatschappelijk werk
  • regeling voor werkoverleg
  • regeling voor klachten
  • regeling voor privacy
  • regeling voor waarneming of controle

 

Raad van Toezicht / Raad van Commissarissen:
cliëntenraad

  • bindende voordracht van één lid van de Raad van Bestuur of Raad van Toezicht 

 

ondernemingsraad

  • voordracht van ⅓ van de leden van de Raad van Commissarissen (bij een structuur NV of BV)
  • voordracht van de bestuurders van neveninstellingen

 

cliëntenraad & ondernemingsraad: samenwerken?

Voor de cliëntenraad en de ondernemingsraad zijn er veel voordelen om samen te werken; samen sta je sterk als je dezelfde mening kunt overdragen aan de directie. In de praktijk blijken deze samenwerkingen lastig te zijn. Veel ondernemingsraden ervaren dat de cliëntenraad minder goed georganiseerd of gestructureerd is dan de ondernemingsraad.

Toch zou een constructieve samenwerking kunnen leiden tot een professionalisering van zowel de cliëntenraad als de ondernemingsraad; namelijk een sparringpartner zijn voor de directie om samen de organisatie beter te maken.

 

* waarschijnlijk in het nieuwe wetsvoorstel dat deze aanbeveling over gaat nemen uit de internetconsultatie van einde 2016.

 


bronnen:

– Gevarieerde medezeggenschap in zorginstellingen en bij zorgverzekeraars

– http://www.orinformatie.nl/blog/2013/12/23/samenwerking-or-en-clientenraad-nuttig/

– https://www.slideshare.net/Waardigheid_en_trots/12-samenwerking-clintenraad-en-ondernemingsraad-zinloos-of-zinvol

medezeggenschap in de zorg: voor medewerkers én cliënten! was last modified: november 20th, 2019 by Jochem Spoor

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • medezeggenschap in het onderwijs: nét een beetje anders…medezeggenschap in het onderwijs: nét een beetje anders…
  • de OR huurt een adviseur in; hoe gaat dat?de OR huurt een adviseur in; hoe gaat dat?
  • waarom en wanneer: een centrale ondernemingsraad of onderdeelcommissie?waarom en wanneer: een centrale ondernemingsraad of onderdeelcommissie?
  • de 10 meest gestelde vragen over de ondernemingsraadde 10 meest gestelde vragen over de ondernemingsraad
  • Dutch works council in English?Dutch works council in English?
delen kan alleen door vermenigvuldigen
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

Categorie: blog, ondernemingsraad, Wet op de Ondernemingsraden Tags: adviesaanvraag, CoachSander, communicatie, instemmingsaanvraag, juridisch, medezeggenschap, ondernemingsraad, OR, praktijk, praktisch, tips, WOR, zorg

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

“Ik vind vooral de wijze waarop Sander de groep aftast en dan precies de vinger op de zere plek kan leggen erg knap en dit levert soms confronterende maar vaak ook verhelderende situaties in de groep op.”

— OR-lid over de OR-heidag van Alrijne Zorggroep

OR-kennisquiz - CT2.nl

Cadeautje! Wat is jouw kennis van een ondernemingsraad?
Een korte kennisquiz; test jezelf…
Durf jij het aan? Klik dan hier

 

ontvang…

de CT² memo coaching en/of ondernemingsraden


Welke CT² memo wil je graag ontvangen?

bekijk eerder verzonden CT² memo’s

Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Meest recente berichten

  • ondernemingsraad Tata Steel slaat alarm om communicatie
  • coaching/training is geen vergadering
  • al spartelt XS4ALL nog zo hard tegen, uiteindelijk zal moederbedrijf KPN toch doorbijten
Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Okmeer info