De achterban en de OR… die communicatie loopt vaak stroef. Hoe kun je dát nou verbeteren? Strategieën uit de wereld van de marketing toepassen helpt!
We worden in onze samenleving van alle kanten ‘gebombardeerd’ met nieuws, teksten, beelden, slogans en meningen. Sommigen spreken zelfs van een ‘information overload’. En dan wil je eigenlijk ook nog dat medewerkers de nieuwsbrief van de OR lezen én reageren op je vragen. Dat is niet makkelijk; alle andere nieuwsuitingen die de medewerkers tegenkomen hebben al hun aandacht al opgeslokt.
En voor alle medewerkers hetzelfde A4-tje op het prikbord of telkens een eender verslagje op intranet; daarvan weet elke OR nu wel dat daar niet veel reacties op komen. Maar wat moet je dan anders doen?
beter goed gejat dan slecht bedacht
Waarom niet kijken hoe andere nieuwsuitingen het voor elkaar krijgen dat er naar hen geluisterd/gekeken wordt? Er zijn marketingstrategieën losgelaten op alles wat je op internet, tv of in de krant voorbij ziet komen. En klaarblijkelijk werken die strategieën. Dus waarom dat dan ook niet doen voor de OR? Voor nu vier onderdelen van marketing: doel, doelgroep, vertellen/luisteren en communicatieplan.
1. wat is het doel van je communicatie?
Klinkt als een open deur, maar is het niet… veel nieuwsbrieven van ondernemingsraden hebben meerdere doelen of zelfs een heel breed doel. In marketing moet je zorgen dat je doel helder, eenduidig en specifiek is. Dus niet ‘alle medewerkers over alles informeren dat speelt’ maar ‘we willen dat op elk OR-bericht minimaal twee medewerkers gaan reageren’.
Dit kun je op vele manieren aanpakken en oplossen. Door de stijl en opmaak van je teksten, de vormen van communicatie, het samen laten vallen van teksten en persoonlijke contacten, etc.
2. wat is je doelgroep?
Ook dat klinkt als een open deur. Maar ook dit is het niet! Sterker nog: dit is het belangrijkste onderdeel van je marketingcommunicatie.
Uiteraard is je achterban de doelgroep, maar die groep bestaat uit talloze kleinere groepen met totaal verschillende interesses of belangen. De medewerker die al 35 jaar een vast contract heeft is geïnteresseerd in pensioenzaken, de medewerker met een tweede tijdelijk contract is geïnteresseerd in nieuwe productontwikkeling en machines.
Door de verschillende doelgroepen in de organisatie te identificeren en te beschrijven, weet je waar elke doelgroep interesse in heeft. En daarna kun je ook nog onderzoeken wat van elke doelgroep de favoriete manier van communiceren is.
3. wil je vertellen of wil je luisteren?
Kan dat dan niet tegelijk? Nou nee… denk maar aan een gesprek met je collega; je bent of aan het vertellen of aan het luisteren. Allebei tegelijk lukt ons niet. (Overigens lukt het ons wel om te luisteren én vragen te stellen).
Als je helder hebt of je wilt vertellen of luisteren, kun je de vorm van je communicatie bepalen. Bijvoorbeeld bijeenkomsten organiseren over een heel specifiek onderwerp om te horen wat de collega’s daar van vinden. Of een video maken waarin je je boodschap vertelt.
4. maak een communicatieplan
Klinkt saai en lastig, maar het helpt je focussen op wat er nodig is en op welke momenten dat nodig is. Zo kun je de tijd en middelen voor je marketing optimaal inzetten en haal je er zoveel mogelijk resultaat uit.
En belangrijk: houd je aan je plan! Want alleen als je doorzet komt er resultaat. Denk maar aan de advertenties in de krant; één keer op pagina 2 heeft niet veel resultaat, élke dag op pagina 5 gaat opvallen! Dus consequent doorzetten.
en er is nog meer…
Er is nog veel meer wat je kunt doen wat zéker gaat werken. Maar dat gaat veel te ver voor een blogtekst. Dus wil je meer weten over hoe en wat? Mail of bel ons, dan vertellen we je graag meer.