• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

marketing voor de OR: 4 communicatietips

communicatie voor de OR

5 oktober 2020 |

De achterban en de OR… die communicatie loopt vaak stroef. Hoe kun je dát nou verbeteren? Strategieën uit de wereld van de marketing toepassen helpt!

de OR en de achterban 4 communicatietips - CT2.nlWe worden in onze samenleving van alle kanten ‘gebombardeerd’ met nieuws, teksten, beelden, slogans en meningen. Sommigen spreken zelfs van een ‘information overload’. En dan wil je eigenlijk ook nog dat medewerkers de nieuwsbrief van de OR lezen én reageren op je vragen. Dat is niet makkelijk; alle andere nieuwsuitingen die de medewerkers tegenkomen hebben al hun aandacht al opgeslokt.

En voor alle medewerkers hetzelfde A4-tje op het prikbord of telkens een eender verslagje op intranet; daarvan weet elke OR nu wel dat daar niet veel reacties op komen. Maar wat moet je dan anders doen?

beter goed gejat dan slecht bedacht

Waarom niet kijken hoe andere nieuwsuitingen het voor elkaar krijgen dat er naar hen geluisterd/gekeken wordt? Er zijn marketingstrategieën losgelaten op alles wat je op internet, tv of in de krant voorbij ziet komen. En klaarblijkelijk werken die strategieën. Dus waarom dat dan ook niet doen voor de OR? Voor nu vier onderdelen van marketing: doel, doelgroep, vertellen/luisteren en communicatieplan.

1. wat is het doel van je communicatie?

Klinkt als een open deur, maar is het niet… veel nieuwsbrieven van ondernemingsraden hebben meerdere doelen of zelfs een heel breed doel. In marketing moet je zorgen dat je doel helder, eenduidig en specifiek is. Dus niet ‘alle medewerkers over alles informeren dat speelt’ maar ‘we willen dat op elk OR-bericht minimaal twee medewerkers gaan reageren’.

Dit kun je op vele manieren aanpakken en oplossen. Door de stijl en opmaak van je teksten, de vormen van communicatie, het samen laten vallen van teksten en persoonlijke contacten, etc.

2. wat is je doelgroep?

Ook dat klinkt als een open deur. Maar ook dit is het niet! Sterker nog: dit is het belangrijkste onderdeel van je marketingcommunicatie.

Uiteraard is je achterban de doelgroep, maar die groep bestaat uit talloze kleinere groepen met totaal verschillende interesses of belangen. De medewerker die al 35 jaar een vast contract heeft is geïnteresseerd in pensioenzaken, de medewerker met een tweede tijdelijk contract is geïnteresseerd in nieuwe productontwikkeling en machines.  

Door de verschillende doelgroepen in de organisatie te identificeren en te beschrijven, weet je waar elke doelgroep interesse in heeft. En daarna kun je ook nog onderzoeken wat van elke doelgroep de favoriete manier van communiceren is.

3. wil je vertellen of wil je luisteren?

Kan dat dan niet tegelijk? Nou nee… denk maar aan een gesprek met je collega; je bent of aan het vertellen of aan het luisteren. Allebei tegelijk lukt ons niet. (Overigens lukt het ons wel om te luisteren én vragen te stellen).

Als je helder hebt of je wilt vertellen of luisteren, kun je de vorm van je communicatie bepalen. Bijvoorbeeld bijeenkomsten organiseren over een heel specifiek onderwerp om te horen wat de collega’s daar van vinden. Of een video maken waarin je je boodschap vertelt.

4. maak een communicatieplan

Klinkt saai en lastig, maar het helpt je focussen op wat er nodig is en op welke momenten dat nodig is. Zo kun je de tijd en middelen voor je marketing optimaal inzetten en haal je er zoveel mogelijk resultaat uit.

En belangrijk: houd je aan je plan! Want alleen als je doorzet komt er resultaat. Denk maar aan de advertenties in de krant; één keer op pagina 2 heeft niet veel resultaat, élke dag op pagina 5 gaat opvallen! Dus consequent doorzetten.

en er is nog meer…

Er is nog veel meer wat je kunt doen wat zéker gaat werken. Maar dat gaat veel te ver voor een blogtekst. Dus wil je meer weten over hoe en wat? Mail of bel ons, dan vertellen we je graag meer.

BewarenBewaren

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • de OR en de achterban: communicatietips
    de OR en de achterban: communicatietips
  • meer bereiken als OR: communicatieproblemen met de Bestuurder oplossen
    meer bereiken als OR: communicatieproblemen met de…
  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • cognitieve dissonantie: waarom feiten ons niet van mening doen veranderen
    cognitieve dissonantie: waarom feiten ons niet van mening…
  • marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’
    marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’

Categorie: blog, CT² kiosk: OR-nieuws, ondernemingsraad Tags: achterban, advies, coachen, CoachSander, communicatie, communicatieplan, communiceren, delen, doelgroep, marketing, ondernemingsraad, OR, plan, praktisch, proactief, proces, Sander Vrugt van Keulen, tips

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
  • ambtelijk secretaris van de OR: rol, taak en bevoegdheden
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}