• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

klantverhaal Simone

14 februari 2023 |

“Sander is fantastisch. Er zijn weinig trainers die mij qua mens en ook qua training zo bij blijven.”

  • Simone
  • OR-voorzitter (destijds)
  • 500 tot 800 medewerkers, aantal OR-leden 11

met welke vraag kwamen jullie bij CT²/Sander terecht?

We waren op zoek naar iemand om de nieuwe OR te trainen, waarin zowel oudgedienden als nieuwe mensen zaten. We waren op zoek naar meer informatie over het werk van de OR, zonder de mensen die langer lid waren te verliezen. Mijn manager, die net gestart was, kende Sander en raadde ons aan hem te vragen voor een OR-training.

wie zijn jullie (als OR)?

De OR was een mix van oud en nieuw, maar ook van verschillende niveaus. Mensen van kantoor, maar ook mensen die op de vloer werkten in de fabriek. Sander kon daar goed mee omgaan, en heeft ons geleerd dat bewust in te zetten. Het is niet erg als mensen op de vloer andere voorwaarden hebben dan de mensen op kantoor, want we zijn ook verschillend. Dit mag ook uitgesproken worden.

welke rol speelde Sander/CT²-teamleden in het verbeteren van de samenwerking?

Een van de zaken die bij ons speelde was dat er een cultuurverschil was met het management. De directeur destijds was totaal niet bekend met het Nederlandse model van de ondernemingsraad, het polderen en naar dialoog streven. Sander heeft daar heel mooi op ingespeeld en ons geleerd over feminiene en masculiene culturen in een bedrijf, afhankelijk van welke nationaliteit of culturele achtergrond bijvoorbeeld het management heeft. Dat is knap, dat je dat kunt signaleren en direct je training kunt aanpassen aan wat er zich aandient. Dan ga je een laag dieper, en kun je op een dieper niveau dingen veranderen. 

hoe zag de training eruit?

Sander heeft een goed gevulde gereedschapskist waar hij uit kan putten. Hij heeft een plan voor een training, gaat in op wettelijke verplichtingen en dagelijkse zaken waar je mee te maken krijgt. Maar daarnaast speelt hij heel goed in op wat zich aandient gedurende de dag. Samen hebben we een plan gemaakt voor de OR, doelen gesteld en onszelf een spiegel voorgehouden. Waar staan wij voor? En wat betekent dat voor onze waarden als OR? Door daar goed bij stil te staan waren we inhoudelijk al voorbereid op eventuele advies- of instemmingsaanvragen die zouden komen, omdat we onze positie goed hadden bepaald.

wat is het effect van de training geweest?

Je komt vol energie uit zo’n training, en dan wil je daar op blijven varen. Vaak raak je die energie toch gedurende de tijd kwijt, en lukt het niet om de goede samenwerking vast te houden. Sander heeft ons daar handvatten voor gegeven. Tijdens de training oefenden we met dingen waar we tegenaan zouden lopen en stelde Sander kritische vragen. Omdat je veel bewuster kijkt naar hoe het komende jaar eruit gaat zien, ben je daarop veel beter voorbereid. Zo lukte het om de energie vast te houden en als OR op koers te blijven.

De OR was kritischer geworden door de trainingen, en daar kon de directie niet mee omgaan. De directeur zag ons met name als een OR die altijd maar negatief was. Daar hebben we felle discussies over gevoerd. Uiteindelijk leidde dat tot een conflict en een mondelinge waarschuwing aan mij, als OR-voorzitter, terwijl dit niet mogelijk was volgens de OR wetgeving. Toen hebben we Sander teruggevraagd voor een adviestraject. Hij heeft toen pittige 1-op-1 gesprekken gevoerd met de directeur en uitgelegd welke rechten de OR heeft. Uiteindelijk is het conflict opgelost. 

Sander is daar fantastisch in, de manier waarop hij mensen kan verbinden. Ook online kan hij mensen getriggerd houden. Dat is echt super. Hij is zo authentiek. Ik weet zeker dat als ik hem op straat tegenkom, dat hij precies hetzelfde is als in zo’n training. Dat is echt een voorbeeld voor mij.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
    dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en…
  • CT2.nl - coaching in 6 stappen uitgelegd
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • meer bereiken als OR communicatieproblemen met de Bestuurder oplossen - CT2.nl
    meer bereiken als OR: communicatieproblemen met de…
  • een OR-trainer kiezen- in 8 stappen - CT2.nl
    een OR-trainer kiezen: in 8 stappen
  • marketing voor de coach - CT2.nl
    marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’

Categorie: over CT² Tags: CoachSander, klantverhaal, Sander Vrugt van Keulen

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • boeken top 5: om op vakantie te lezen?
  • juridisch bekeken: vakantiedagen, min-uren en instemming OR
  • overnachting bij meerdaagse OR-training: 4 redenen waarom
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}