“Sander is fantastisch. Er zijn weinig trainers die mij qua mens en ook qua training zo bij blijven.”

- Simone
- OR-voorzitter (destijds)
- 500 tot 800 medewerkers, aantal OR-leden 11
met welke vraag kwamen jullie bij CT²/Sander terecht?
We waren op zoek naar iemand om de nieuwe OR te trainen, waarin zowel oudgedienden als nieuwe mensen zaten. We waren op zoek naar meer informatie over het werk van de OR, zonder de mensen die langer lid waren te verliezen. Mijn manager, die net gestart was, kende Sander en raadde ons aan hem te vragen voor een OR-training.
wie zijn jullie (als OR)?
De OR was een mix van oud en nieuw, maar ook van verschillende niveaus. Mensen van kantoor, maar ook mensen die op de vloer werkten in de fabriek. Sander kon daar goed mee omgaan, en heeft ons geleerd dat bewust in te zetten. Het is niet erg als mensen op de vloer andere voorwaarden hebben dan de mensen op kantoor, want we zijn ook verschillend. Dit mag ook uitgesproken worden.
welke rol speelde Sander/CT²-teamleden in het verbeteren van de samenwerking?
Een van de zaken die bij ons speelde was dat er een cultuurverschil was met het management. De directeur destijds was totaal niet bekend met het Nederlandse model van de ondernemingsraad, het polderen en naar dialoog streven. Sander heeft daar heel mooi op ingespeeld en ons geleerd over feminiene en masculiene culturen in een bedrijf, afhankelijk van welke nationaliteit of culturele achtergrond bijvoorbeeld het management heeft. Dat is knap, dat je dat kunt signaleren en direct je training kunt aanpassen aan wat er zich aandient. Dan ga je een laag dieper, en kun je op een dieper niveau dingen veranderen.
hoe zag de training eruit?
Sander heeft een goed gevulde gereedschapskist waar hij uit kan putten. Hij heeft een plan voor een training, gaat in op wettelijke verplichtingen en dagelijkse zaken waar je mee te maken krijgt. Maar daarnaast speelt hij heel goed in op wat zich aandient gedurende de dag. Samen hebben we een plan gemaakt voor de OR, doelen gesteld en onszelf een spiegel voorgehouden. Waar staan wij voor? En wat betekent dat voor onze waarden als OR? Door daar goed bij stil te staan waren we inhoudelijk al voorbereid op eventuele advies- of instemmingsaanvragen die zouden komen, omdat we onze positie goed hadden bepaald.
wat is het effect van de training geweest?
Je komt vol energie uit zo’n training, en dan wil je daar op blijven varen. Vaak raak je die energie toch gedurende de tijd kwijt, en lukt het niet om de goede samenwerking vast te houden. Sander heeft ons daar handvatten voor gegeven. Tijdens de training oefenden we met dingen waar we tegenaan zouden lopen en stelde Sander kritische vragen. Omdat je veel bewuster kijkt naar hoe het komende jaar eruit gaat zien, ben je daarop veel beter voorbereid. Zo lukte het om de energie vast te houden en als OR op koers te blijven.
De OR was kritischer geworden door de trainingen, en daar kon de directie niet mee omgaan. De directeur zag ons met name als een OR die altijd maar negatief was. Daar hebben we felle discussies over gevoerd. Uiteindelijk leidde dat tot een conflict en een mondelinge waarschuwing aan mij, als OR-voorzitter, terwijl dit niet mogelijk was volgens de OR wetgeving. Toen hebben we Sander teruggevraagd voor een adviestraject. Hij heeft toen pittige 1-op-1 gesprekken gevoerd met de directeur en uitgelegd welke rechten de OR heeft. Uiteindelijk is het conflict opgelost.
Sander is daar fantastisch in, de manier waarop hij mensen kan verbinden. Ook online kan hij mensen getriggerd houden. Dat is echt super. Hij is zo authentiek. Ik weet zeker dat als ik hem op straat tegenkom, dat hij precies hetzelfde is als in zo’n training. Dat is echt een voorbeeld voor mij.