• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

iedereen zelfstandig ondernemer; jij ook?

door Sander Vrugt van Keulen

13 oktober 2015 |

Veel mensen zetten direct hun hakken in het zand. Gelukkig zie ik ook mensen driftig ‘ja’ knikken als ik een pleidooi houd voor het ondernemerschap.

Het is voor mij een realistisch toekomstbeeld: iedereen zelfstandig ondernemer. Graag leg ik je uit waarom ik dat vind.

Laatst was ik te gast op een verjaardagsfeestje van kennissen. Terwijl ik geniet van een glas rode wijn hoor ik de een praten over zijn baas, de andere over haar medewerkers en een derde over zijn eigen bedrijf. En dan valt mij weer eens op hoe verschillend deze drie ‘groepen’ denken over verantwoordelijkheid: de werknemer vindt dat alle verantwoordelijkheid bij zijn baas ligt, de leidinggevende wijst juist naar haar medewerkers en de zelfstandig ondernemer kijkt verbaasd toe…

zelf beslissen

Als zelfstandig ondernemer beslis ik veel dingen helemaal zelf. Maar over sommige zaken kan of mag ik niet beslissen. In Nederland hanteren (overheids)instanties namelijk veel regels waar ik me als ondernemer aan moet houden. Intussen heb ik gelukkig wel de vrijheid om de ‘hoe-vraag’ te stellen.

de ‘hoe-vraag’

Binnen de regels die er zijn, mag ik zelf beslissen hoe ik mijn plannen en activiteiten uitvoer. Daarover heb ik het complete zelfbeschikkingsrecht. En dat recht zou iedereen moeten hebben: iedereen zou moeten kunnen beschikken over de ‘hoe-vraag’. Ik vraag me af of jij je daarvan bewust bent.

Zoals ik als ondernemer binnen wet- en regelgeving moet acteren, zo ben jij als leidinggevende of medewerker afhankelijk van de regels van de organisatie. Maar neem je wel alle ruimte binnen die regels?

Als jij voor je werkgever aan de slag gaat, dan geeft hij of zij al grotendeels invulling aan de ‘hoe-vraag’. Vaak is je voorganger daaraan debet. Je werkgever heeft bijvoorbeeld slechte ervaringen met hoe jouw voorganger (sommige) taken in het verleden uitvoerde. Maar misschien kwam dat juist doordat die voorganger geen helder beeld had van de gevolgen van zijn daden.

 

overzicht: gevolgen van acties

Daarom leidinggevende, geef alsjeblieft duidelijk aan wat de gevolgen zijn als medewerkers een klant niet goed helpen. Dat kan heel simpel: ‘Als jij een klant niet (goed) helpt, koopt hij onze producten niet of neemt hij onze diensten niet af. En zijn geld heb ik nodig om jouw salaris te betalen.’

Toch voel jij als medewerker niet dezelfde ‘drang’ als je leidinggevende om de klant zijn geld te laten uitgeven bij jou in het bedrijf. Hoe komt dat? Een leidinggevende wordt de hele dag geconfronteerd met de financiële en organisatorische gevolgen. En jij niet.

Neem als voorbeeld de ober in een restaurant. Na je eerste kop koffie vraagt hij niet meer of je nog wat wilt drinken. Na drie kwartier heb je nog steeds maar één kop koffie gedronken. Vergelijk dat eens met de eigenaar van een bar die een leeg glas wijn meteen opruimt en vraagt of hij nog een wijntje kan inschenken.

betrokken maken

Veel medewerkers zijn helemaal niet betrokken bij het welzijn van de onderneming. Misschien wel bij de afdeling waarop ze werken, maar verder is het best moeilijk om je betrokken te voelen bij heel het bedrijf of de gehele organisatie.

Hoe kun je je wel betrokken voelen als medewerker? Nou, simpel: allereerst door continu op de hoogte te zijn van wat er speelt binnen het bedrijf en op al je vragen een eerlijk en volledig antwoord te krijgen. Op de tweede plaats door te begrijpen wat de positieve of negatieve gevolgen van jouw daden kunnen zijn. En op de derde plaats door verantwoordelijk te zijn voor je eigen acties en daden.

 

verantwoordelijk voelen en zijn

Voel je als medewerker heel goed aan wat de gevolgen zijn van je acties? En geef je op natuurlijke wijze invulling aan de ‘hoe-vraag’? Ben je zelf verantwoordelijk voor het bereiken van de gezamenlijk afgesproken en overeengekomen doelen? Dan ben je eigenlijk ook een ‘zelfstandig ondernemer’. Maar dan in loondienst.  

De onderbouwing van mijn pleidooi voor ‘iedereen zelfstandig ondernemer’ is heel eenvoudig. En gelukkig leggen steeds meer bedrijven verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neer.

de verantwoordelijke medewerker

Het effect is direct merkbaar: hoe meer verantwoordelijkheid jij als medewerker krijgt, hoe meer jij je betrokken voelt.

de verantwoordelijke leidinggevende

Wat zijn de moeilijkste obstakels die een bedrijf in dit proces van ‘verantwoordelijkheden verschuiven’ moet nemen? Het zijn vooral de leidinggevenden die aan zet zijn. Zij moeten leren loslaten en een stap terug zetten. In alles.

waarom kies je hier als medewerker of leidinggevende voor?

Het ‘zelfstandig ondernemerschap’ biedt talloze voordelen: je bent niet meer boos omdat de ander niets doet en je bent niet meer gefrustreerd omdat een ander beslissingen voor je neemt. Verder komt iedereen in zijn eigen kracht te staan, gaat iedereen zelfverzekerd optreden en doet iedereen blij zijn werk, dat dan geen ‘werk’ meer heet.

Kortom: ‘zelfstandig ondernemerschap’ legt de kiem voor écht ‘samen-werken’.

 

wat nu te doen?

Het enige wat dan voor de leidinggevende overblijft is dienend leiderschap. Een leidinggevende die de medewerker ondersteunt, zodat die zijn taak uitstekend kan uitvoeren. En de medewerkers? Die voeren naar eigen inzicht hun taken uit en zijn daarvoor volledig zelf verantwoordelijk.

Dus daarom: iedereen zelfstandig ondernemer! Of je nu in loondienst bent of niet.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • framing: hoe je eenvoudig overtuigt en overtuigd wordt
    framing: hoe je eenvoudig overtuigt en overtuigd wordt
  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • “ik ben een bedrijf”
    “ik ben een bedrijf”
  • “mijn bedrijf: een team zodat ik kan coachen”
    “mijn bedrijf: een team zodat ik kan coachen”
  • uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen
    uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen

Categorie: blog, personal coaching Tags: coachen, ervaringen delen, LSI, ondernemer

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • het OR-jaarverslag schrijven: verplicht, maar hoe maak ik het?
  • Werknemers vrezen voor toekomst Orthopedisch Centrum, rechter betrokken
  • Moederconcern Fluor krijgt Stork maar niet verkocht
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}