• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • blog
    • video’s
    • eBooks
    • over onze klanten
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • blog
    • video’s
    • eBooks
    • over onze klanten
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
  • over ons
    • blog
    • video’s
    • eBooks
    • over onze klanten
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

hoe zorg je dat een training beklijft?

gebaseerd op een casus van Sander Vrugt van Keulen

25 juni 2014 | 1 Reactie

(Bedrijfs-)trainingen moeten altijd toegevoegde waarde hebben; dus hoe zorg je dat een training beklijft?

Zodra iemand het gevoel heeft te worden ‘gestuurd’ neemt de effectiviteit in het kwadraat af. Dus moet een dergelijke bijeenkomst beantwoorden aan de vraag of wens van de deelnemer. Dat is algemeen bekend. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

een voorbeeld uit de praktijk

Een tijd geleden had ik een gesprek met twee heren van een redelijk groot bedrijf; de vraag was of ik presentatie trainingen kon verzorgen aan de senior en junior medewerkers van Sales. Geen probleem.

doorvragen

Doorvragen leerde echter dat de oorzaak van het ‘niet goed presenteren’ niet (alleen) lag bij het ontbreken van vaardigheden of zelfinzicht over de effecten van eigen handelen uit naam van het bedrijf. Het bedrijf was na drie fusies een deel van de eigen identiteit en dus het ‘wij-gevoel’ kwijt. Daardoor waren de medewerkers veel meer bezig met ‘ik’ en ‘overleven’.

wat niet te doen

Met deze achtergrond is een training presentatietechnieken weinig succesvol; er zal geen draagvlak zijn. Het management zal zich eerst moeten beraden hoe de toekomst van de interne organisatie eruit zal zien. Dan pas kan de toekomst van de organisatie door door de medewerkers worden gedragen.

En daar zit nu vaak de crux; laat diezelfde medewerkers meebepalen hoe het bedrijf eruit moet gaan zien. Zij hebben tenslotte grote expertise op hun eigen onderdeel. Hoe groter het (gevoel van) invloed, hoe meer gedragen en hoe effectiever en beter de organisatie werkt.

wat wel te doen

Een hele mooie manier om dit inhoud te geven is het onder begeleiding (bij voorkeur door een groepsprocesdeskundige) gezamenlijk vaststellen van best practises op alle niveau’s, business units en afdelingen. Daarmee wordt de manier van werken algemeen geaccepteerd en de onderlinge verbinding versterkt.

Met het vaststellen van best practises wordt ook direct duidelijk waar behoefte is aan (externe) training, scholing en begeleiding binnen de organisatie.

Pas als de wens tot samenwerken en de manier hoe daar te komen gezamenlijk is bepaald en geaccepteerd, kan verder worden gegaan met het maken van een mooie organisatie. En dan nog…

geen standaard training

Je kunt als trainer of trainingsbureau nooit een standaard training in een bedrijf zetten of (alleen) afgaan op de mening daarover van enkelen. Elke training hoort maatwerk te zijn en afgestemd op de vraag en behoefte van degene die naar de bijeenkomst komt.
Conclusie: managementtrainingen horen eigenlijk bijeenkomsten te zijn voor alle lagen in de organisatie.

 

hoe zorg je dat een training beklijft? was last modified: maart 3rd, 2018 by CoachSander

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • doelgerichter als OR in 5 stappendoelgerichter als OR in 5 stappen
  • teambuilding: 5 tips om van je groep een team te makenteambuilding: 5 tips om van je groep een team te maken
  • de OR huurt een adviseur in; hoe gaat dat?de OR huurt een adviseur in; hoe gaat dat?
  • makkelijk samenwerken in je team met het Octogram van Quinnmakkelijk samenwerken in je team met het Octogram van Quinn
  • het Octogram van Quinnhet Octogram van Quinn
delen kan alleen door vermenigvuldigen
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0Email this to someone
email
Print this page
Print

Categorie: blog, groepscoaching Tags: effectiviteit, OR-training, proces, rendement, training

Lees Interacties

Trackbacks

  1. een OR-trainer kiezen: in 8 stappen - CT², creative thinking coaching training schreef:
    3 november 2015 om 09:57

    […] wens je een uitstekende training toe met een OR-trainer die flexibel omgaat met jullie wensen (ook tijdens de training zelf) én dat je daadwerkelijk na afloop voelt dat je een ander en beter […]

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Meest recente berichten

  • nieuwe voorzitter centrale ondernemingsraad Tata Steel: “Nu de goede afslag nemen”
  • ‘OR van Vlisco in Helmond vecht banenverlies niet aan bij de rechter’
  • nu al onrust rond nieuwe directeur woonzorgcentrum Vriezenveen: ‘Erg vervelend’
Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Okmeer info