(Bedrijfs-)trainingen moeten altijd toegevoegde waarde hebben; dus hoe zorg je dat een training beklijft?
Zodra iemand het gevoel heeft te worden ‘gestuurd’ neemt de effectiviteit in het kwadraat af. Dus moet een dergelijke bijeenkomst beantwoorden aan de vraag of wens van de deelnemer. Dat is algemeen bekend. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
een voorbeeld uit de praktijk
Een tijd geleden had ik een gesprek met twee heren van een redelijk groot bedrijf; de vraag was of ik presentatie trainingen kon verzorgen aan de senior en junior medewerkers van Sales. Geen probleem.
doorvragen
Doorvragen leerde echter dat de oorzaak van het ‘niet goed presenteren’ niet (alleen) lag bij het ontbreken van vaardigheden of zelfinzicht over de effecten van eigen handelen uit naam van het bedrijf. Het bedrijf was na drie fusies een deel van de eigen identiteit en dus het ‘wij-gevoel’ kwijt. Daardoor waren de medewerkers veel meer bezig met ‘ik’ en ‘overleven’.
wat niet te doen
Met deze achtergrond is een training presentatietechnieken weinig succesvol; er zal geen draagvlak zijn. Het management zal zich eerst moeten beraden hoe de toekomst van de interne organisatie eruit zal zien. Dan pas kan de toekomst van de organisatie door door de medewerkers worden gedragen.
En daar zit nu vaak de crux; laat diezelfde medewerkers meebepalen hoe het bedrijf eruit moet gaan zien. Zij hebben tenslotte grote expertise op hun eigen onderdeel. Hoe groter het (gevoel van) invloed, hoe meer gedragen en hoe effectiever en beter de organisatie werkt.
wat wel te doen
Een hele mooie manier om dit inhoud te geven is het onder begeleiding (bij voorkeur door een groepsprocesdeskundige) gezamenlijk vaststellen van best practises op alle niveau’s, business units en afdelingen. Daarmee wordt de manier van werken algemeen geaccepteerd en de onderlinge verbinding versterkt.
Met het vaststellen van best practises wordt ook direct duidelijk waar behoefte is aan (externe) training, scholing en begeleiding binnen de organisatie.
Pas als de wens tot samenwerken en de manier hoe daar te komen gezamenlijk is bepaald en geaccepteerd, kan verder worden gegaan met het maken van een mooie organisatie. En dan nog…
geen standaard training
Je kunt als trainer of trainingsbureau nooit een standaard training in een bedrijf zetten of (alleen) afgaan op de mening daarover van enkelen. Elke training hoort maatwerk te zijn en afgestemd op de vraag en behoefte van degene die naar de bijeenkomst komt.
Conclusie: managementtrainingen horen eigenlijk bijeenkomsten te zijn voor alle lagen in de organisatie.
[…] wens je een uitstekende training toe met een OR-trainer die flexibel omgaat met jullie wensen (ook tijdens de training zelf) én dat je daadwerkelijk na afloop voelt dat je een ander en beter […]