• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

hoe zorg je dat een training beklijft?

gebaseerd op een casus van Sander Vrugt van Keulen

25 juni 2014 |

(Bedrijfs-)trainingen moeten altijd toegevoegde waarde hebben; dus hoe zorg je dat een training beklijft?

Zodra iemand het gevoel heeft te worden ‘gestuurd’ neemt de effectiviteit in het kwadraat af. Dus moet een dergelijke bijeenkomst beantwoorden aan de vraag of wens van de deelnemer. Dat is algemeen bekend. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

een voorbeeld uit de praktijk

Een tijd geleden had ik een gesprek met twee heren van een redelijk groot bedrijf; de vraag was of ik presentatie trainingen kon verzorgen aan de senior en junior medewerkers van Sales. Geen probleem.

doorvragen

Doorvragen leerde echter dat de oorzaak van het ‘niet goed presenteren’ niet (alleen) lag bij het ontbreken van vaardigheden of zelfinzicht over de effecten van eigen handelen uit naam van het bedrijf. Het bedrijf was na drie fusies een deel van de eigen identiteit en dus het ‘wij-gevoel’ kwijt. Daardoor waren de medewerkers veel meer bezig met ‘ik’ en ‘overleven’.

wat niet te doen

Met deze achtergrond is een training presentatietechnieken weinig succesvol; er zal geen draagvlak zijn. Het management zal zich eerst moeten beraden hoe de toekomst van de interne organisatie eruit zal zien. Dan pas kan de toekomst van de organisatie door door de medewerkers worden gedragen.

En daar zit nu vaak de crux; laat diezelfde medewerkers meebepalen hoe het bedrijf eruit moet gaan zien. Zij hebben tenslotte grote expertise op hun eigen onderdeel. Hoe groter het (gevoel van) invloed, hoe meer gedragen en hoe effectiever en beter de organisatie werkt.

wat wel te doen

Een hele mooie manier om dit inhoud te geven is het onder begeleiding (bij voorkeur door een groepsprocesdeskundige) gezamenlijk vaststellen van best practises op alle niveau’s, business units en afdelingen. Daarmee wordt de manier van werken algemeen geaccepteerd en de onderlinge verbinding versterkt.

Met het vaststellen van best practises wordt ook direct duidelijk waar behoefte is aan (externe) training, scholing en begeleiding binnen de organisatie.

Pas als de wens tot samenwerken en de manier hoe daar te komen gezamenlijk is bepaald en geaccepteerd, kan verder worden gegaan met het maken van een mooie organisatie. En dan nog…

geen standaard training

Je kunt als trainer of trainingsbureau nooit een standaard training in een bedrijf zetten of (alleen) afgaan op de mening daarover van enkelen. Elke training hoort maatwerk te zijn en afgestemd op de vraag en behoefte van degene die naar de bijeenkomst komt.
Conclusie: managementtrainingen horen eigenlijk bijeenkomsten te zijn voor alle lagen in de organisatie.

 

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • digitaal vergaderen: voors en tegens
    digitaal vergaderen: voors en tegens
  • een succesvolle OR-training: het effect van de zaal
    een succesvolle OR-training: het effect van de zaal
  • groepscoaching in de praktijk: ‘we werken niet goed samen’
    groepscoaching in de praktijk: ‘we werken niet goed samen’
  • meer bereiken als OR: communicatieproblemen met de Bestuurder oplossen
    meer bereiken als OR: communicatieproblemen met de…

Categorie: blog, groepscoaching Tags: effectiviteit, OR-training, proces, rendement, training

Lees Interacties

Trackbacks

  1. een OR-trainer kiezen: in 8 stappen - CT², creative thinking coaching training schreef:
    3 november 2015 om 09:57

    […] wens je een uitstekende training toe met een OR-trainer die flexibel omgaat met jullie wensen (ook tijdens de training zelf) én dat je daadwerkelijk na afloop voelt dat je een ander en beter […]

    Beantwoorden

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
  • ambtelijk secretaris van de OR: rol, taak en bevoegdheden
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}