Veel ondernemingsraden willen graag proactiever zijn. Dus niet meer wachten op waar de Bestuurder mee komt en daarop reageren, maar zelf het voortouw nemen en het gesprek aangaan met de Bestuurder. Tussen ‘willen’ en daadwerkelijk ‘doen’ zit een wereld van verschil. Regelmatig is de conclusie na een training dat de OR ‘nu toch echt proactiever aan de slag’ gaat. Om dan bij de volgende evaluatie te concluderen dat er niets van dit voornemen terecht is gekomen.
– click here for the English version of this text –
dus: JIJ moet zelf aan de slag!
OR-leden moeten niet alleen de intentie uitspreken, ze moeten ook daadwerkelijk aan de slag gaan. Daadkracht houdt in: actie ondernemen en op pad gaan. Een goede manier om hier vorm aan te geven, is om letterlijk en figuurlijk buiten de grenzen van het bedrijfsgebouw te kijken. Dat klinkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dat?
Enige tijd geleden hebben we – samen met een OR in de automotive branche – daarvoor een tweedaags programma ontwikkeld. Doel was om alle OR-leden te verleiden om buiten hun grenzen te treden en daar te verkennen hoe de wereld eruitziet. Tijdens deze tweedaagse training gaven twee experts een gastpresentatie.
experts als gastspreker
Wim Bens van Dinalog wierp als eerste spreker een blik op de logistieke toekomst en de rol van de automotive industrie daarin. Hij gaf een veelbetekenend inzicht in de wereld van logistiek in Nederland, de rest van de wereld en wat de rol van ‘wielen’ daarin is. Hij stelde de vraag: koopt de klant nu een merk of koopt hij de beste en goedkoopste ‘wielen’ om zijn spullen te vervoeren? Tot slot vertelde hij wat ‘de marketing van een merk’ voor invloed heeft op andere lagen van de bevolking. Afnemers hebben immers direct te maken met deze beïnvloeding.
Bert Goos van Talentmanager hield als tweede spreker een betoog over de externe ontwikkelingen in het HR-beleid. Daarna lag de focus op de acties die de OR daadwerkelijk moet gaan ondernemen. Dus van ‘ver naar buiten’ naar ‘wat dichterbij’ naar ‘hoe gaan we dit oppakken?’
SWOT’s maken met nieuwe informatie
Na beide interactieve lezingen maakten de OR-leden een SWOT-analyse op basis van hun eigen kennis, ervaringen en de nieuwe inzichten. De afkorting SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Ook wel een sterkte-zwakteanalyse genoemd.
‘aanvallen’, ‘verdedigen’, ‘versterken’, ‘terugtrekken’
Vervolgens combineerde de OR de uitkomsten van beide SWOT’s, trok daaruit conclusies en bepaalde op welke terreinen de onderneming zou moeten ‘aanvallen’, ‘verdedigen’, ‘versterken’ of wellicht zelfs ‘terugtrekken’.
De nieuw verkregen inzichten zijn startende verkenningen. In dit stadium komen meestal nog niet de onderwerpen uit de bus die geschikt zijn om met de directie te bespreken.
De OR-leden kwamen wel tot de conclusie dat ze meer inzicht hadden gekregen in de verhoudingen met ‘de buitenwereld’ en waar de directie zich mee bezighoudt.
Deze kennis en achtergronden maken het voor de OR gemakkelijker om meer inhoudelijk met de Bestuurder te communiceren. De kans is groot dat de Bestuurder de OR minder snel ‘overvalt’ met onbekende zaken. De OR is nu beter voorbereid, want hij heeft zicht op externe ontwikkelingen.
en daarna?
Het is uiteraard zaak dat OR-leden hun kennis en kunde op dit gebied verder uitbreiden. Verder moeten ze constant bedacht zijn op ontwikkelingen in hun eigen vakgebied.
Een mogelijke vervolgstap is dat de OR een eigen strategische visie op papier zet. Zo’n document is een prima vertrekpunt voor een gesprek met de directie. Of nog eenvoudiger: leg een eigen SWOT voor aan de directieleden en vraag of zij dezelfde blik op de kansen en bedreigingen hebben.
niet doen…
Maak als OR niet de fout om op de stoel van de directie te gaan zitten. En vertel niet tegen bestuurders hoe ze te werk moeten gaan. Iedereen heeft zijn/haar rol en positie in de organisatie. De directie neemt de besluiten en de OR is daarin gesprekspartner (om de beste besluiten te nemen).
En dat kan alleen als je als OR-lid goed op de hoogte bent, als je de strategie van de organisatie begrijpt en als je weet hoe de wereld in elkaar steekt. Zo gaat de Bestuurder de OR zien als een betrouwbare gesprekspartner die snapt waar de directie mee geconfronteerd wordt in de wereld. Daarmee is de beïnvloeding van de OR optimaal.
en de OR uit het voorbeeld?
Eén van de uitkomsten van deze tweedaagse training is dat OR-leden besloten om zelf twee SWOT’s te maken: één van hun eigen ‘klant’ (de achterban van de OR) en één van de OR zelf. Bovendien zijn er plannen om in het najaar een ex-minister als gastspreker uit te nodigen. Kortom: de OR is proactief.
Uiteraard is dit een van de vele manieren om je OR proactief te maken. Graag gaan we met je in gesprek over wat de beste manier is voor jouw OR!
[…] – klik hier voor de Nederlandse versie van deze tekst – […]