• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

7 tips voor een goede indruk bij een netwerkgesprek

25 september 2018 |

De eerste indruk is ontzettend belangrijk bij kennismaken. Hoe je bij de ander overkomt wordt namelijk veel beter onthouden dan wat je precies zegt. Daarom 7 tips voor een goede indruk.

7 tips voor een goede indruk bij een netwerkgesprek

Je kent het vast: je bent op een netwerkbijeenkomst en je stelt je voor aan een onbekende. Je houdt een heel verhaal over wat je allemaal doet en hoopt dat de ander dat onthoudt. Want wie weet wat je in de toekomst allemaal voor elkaar kunt betekenen. Maar onthoudt de ander ook echt wat je doet?

Wat je zegt wordt lang niet altijd onthouden. Hoe je bij de ander overkomt juist wel. Kom je goed over, dan is de kans aanwezig dat de ander later ook nog weet wat je verteld hebt. Kom je niet goed over, dan kun je dat wel vergeten.

Daarom hieronder 7 tips om in gesprekken met anderen een goede eerste indruk achter te laten.

1. denk na over je boodschap

Je gaat naar een bijeenkomst. Bedenk van tevoren wat je doel daarbij is. Wie wil je ontmoeten? Wat wil je vertellen? Wat wil je te weten komen? Zet je doelen op een rijtje en maak daar een of meerdere pitches van. Het komt krachtig over als je kort en bondig kunt vertellen wat je boodschap is.

2. weet wie je spreekt

Als je naar een (netwerk)bijeenkomst gaat, kijk dan op de deelnemerslijst wie er allemaal komt. Dan kun je namelijk alvast wat vragen bedenken voor degene die je graag ontmoet. Ga je bijvoorbeeld naar een sollicitatiegesprek, zorg dan dat je weet wie er bij het gesprek aanwezig is en wat zijn/haar functie is.

3. zie er verzorgd uit

Je bent je eigen visitekaartje. Niemand wil herinnerd worden als ‘de man met de onverzorgde snor’ of ‘de vrouw met een enorme ladder in haar panty’. Draag kleding die je zelf graag draagt en die past bij de gelegenheid. Sta nog even voor de spiegel voordat je het huis verlaat.

4. praat duidelijk

Als je eindelijk de persoon te spreken krijgt die je wilt spreken, praat dan duidelijk. Dat heeft niet alleen met volume en duidelijk articuleren te maken, maar ook met je lichaamshouding. Dit is zelfs aan de telefoon te merken. Probeer maar eens uit. Als je onderuitgezakt zit, klinkt je stem anders dan wanneer je rechtop zit. Moet je opgewekt klinken, glimlach dan.

5. kijk de ander aan

Belangrijk is om je gesprekspartner aan te kijken; bij het praten en bij het luisteren. Je geeft aan dat je aandacht hebt voor wat de ander zegt. Je toont interesse. Als je iemand aankijkt, onthoudt de ander beter wat je zegt en onthoud jij ook beter wat die ander vertelt.

6. stel vragen

Door vragen te stellen toon je interesse. Tijdens een sollicitatiegesprek komt ongetwijfeld de vraag: “Heb je nog vragen?” Zorg dat je vooraf al een aantal vragen hebt bedacht. Tijdens een gesprek kun je natuurlijk ook doorvragen over een interessant onderwerp. Je krijgt daarmee meer informatie en waardering. Overdrijf echter niet, want dat wordt als vervelend ervaren.

7. wees beleefd

Kom op tijd. Stel jezelf goed en duidelijk voor. Blijf altijd vriendelijk; ook als je het gesprek zo snel mogelijk wilt beëindigen.

pas toe: 7 tips voor een goede indruk

Hoe je overkomt heeft natuurlijk met heel veel verschillende factoren te maken. Je kunt niet alles regisseren. Maar door je goed voor te bereiden met behulp van bovenstaande tips, kun je je in alle gesprekssituaties redden. Sta dus vooral open voor onverwachte ontmoetingen; dat zijn vaak de mooiste!

Heb je nog hulp nodig bij de presentatie van wie je bent en wat je doet? Neem contact op voor een coachingsgesprek.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • digitaal vergaderen: voors en tegens
    digitaal vergaderen: voors en tegens
  • digitaal vergaderen: 11 tips en tricks
    digitaal vergaderen: 11 tips en tricks
  • de OR en de achterban: communicatietips
    de OR en de achterban: communicatietips
  • meer bereiken als OR: communicatieproblemen met de Bestuurder oplossen
    meer bereiken als OR: communicatieproblemen met de…

Categorie: blog, personal coaching Tags: coach, coaching, communicatie, delen, eerste indruk, netwerkbijeenkomst, netwerken, netwerkgesprek, persoonlijk coach, tips, verbinding

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Kies in 8 stappen een ondernemingsraad trainer schreef:
    18 oktober 2017 om 08:15

    […] Ga het gesprek aan zoals je dat samen voorbereid hebt. Het is belangrijk dat bij dit gesprek de persoon aanwezig is die straks daadwerkelijk de training gaat maken en geven. Neem dus geen genoegen met een voorbereide presentatie, video of account manager. Let in het gesprek op de volgende zaken: […]

    Beantwoorden
  2. een OR-trainer kiezen: in 8 stappen - CT², creative thinking coaching training schreef:
    10 april 2016 om 12:15

    […] Ga het gesprek aan zoals je dat samen voorbereid hebt en zorg dat iedereen van het OR-team mee kan doen aan het gesprek. Overigens, neem geen genoegen met een voorbereide presentatie, video of account manager; het gaat om de persoon die daadwerkelijk jullie training gaat maken en geven. […]

    Beantwoorden

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
  • ambtelijk secretaris van de OR: rol, taak en bevoegdheden
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}