• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • blog
    • video’s
    • eBooks
    • over onze klanten
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • blog
    • video’s
    • eBooks
    • over onze klanten
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
  • over ons
    • blog
    • video’s
    • eBooks
    • over onze klanten
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

directie coaching: laveren tussen leiderschap en compassie

een praktijkvoorbeeld

6 december 2021 | Reageer

Als manager of directeur laveren tussen stevig leiderschap en je eigen emoties. Een uitdaging waar managementleden regelmatig voor komen te staan. Een voorbeeld uit mijn praktijk:

directie coaching laveren tussen leiderschap en compassie - CT2.nl

Een directeur moest een groot aantal mensen ontslaan. Daar had hij het moeilijk mee, want hij kende zijn personeelsleden allemaal persoonlijk. Hij wilde als manager stevig overkomen maar ook zijn menselijke kant kunnen laten zien.

een lastige situatie

Een van zijn medewerkers was een man die al eerder op de wip had gezeten vanwege zijn functioneren en zijn – zo nu en dan bijna agressieve – gedrag. Juist vanwege dat laatste liep iedereen op zijn tenen om deze man heen. Ontslag was er bij een eerdere bezuiniging niet van gekomen omdat de dochter van de man kort daarvoor overleden was, zo menselijk wilde de directeur wel degelijk zijn.

Tijdens de laatste ontslagronde stond deze medewerker weer op de lijst. Op de bewuste dag meldde de directe chef van deze medewerker zich ziek; hij durfde de confrontatie niet aan. Het kwam dus op de directeur aan om dit gesprek alleen te voeren met deze medewerker. Uit voorzorg stelde een van de andere managementleden zich strategisch op in de gang, om in kunnen te grijpen als het gesprek uit de hand zou lopen.

een verrassende confrontatie

De directeur besloot om niet tegenover de medewerker te gaan zitten, maar naast hem. Met een rustige stem legde hij de man de situatie uit; hoe het slecht ging met de organisatie en dat er hele vervelende maatregelen genomen moesten worden. Hij beloofde hem een goede afvloeiingsregeling en begeleiding. ‘We gaan goed voor je zorgen,’ zo verzekerde hij hem.
In tegenstelling tot wat iedereen verwachtte, reageerde de medewerker begripvol en heel gelaten.

Het naast de medewerker gaan zitten in plaats van er tegenover was een briljante, maar puur intuïtieve zet van deze directeur. Dat was de conclusie die hij zelf achteraf tijdens het coachingsgesprek trok. Hij was tevreden over het resultaat.

een waardevolle ervaring

Na deze ervaring had de directeur behoefte aan reflectie met een coach; hij wilde er achter komen hoe hij deze ervaring kon meenemen om in de toekomst bewust in te zetten. Vooral op die momenten dat hij, bijvoorbeeld onder spanning, minder snel zijn intuïtieve kant zou laten zien. Het was tenslotte zijn eigen ‘natuurlijke gedrag’; hij wilde daar meer op gaan vertrouwen, ook in moeilijke situaties.

Veel mensen op topposities kunnen moeilijk hun verhaal kwijt. Binnen de eigen organisatie wordt er gewoon (te) vaak ‘ja’ tegen ze geknikt. En het thuisfront willen ze er liever niet mee belasten, ook al omdat het vaak zakelijk lastige situaties zijn. Buiten de mensen direct om hen heen lopen ze vaak tegen onbegrip aan; daar is hij/zij  de directeur en wordt de mens daarachter snel over het hoofd gezien.

Deze directeur zocht daarom een onafhankelijke coach, maar vooral een coach met veel ervaring in het bedrijfsleven, iemand die zijn ‘zakelijke wereld’ kent en begrijpt. Hij ging met een coach het gesprek aan omdat hij behoefte had aan kritische vragen. Zodat hij in de toekomst nóg beter kan laveren tussen leiderschap en compassie.

directie coaching: laveren tussen leiderschap en compassie was last modified: november 28th, 2021 by CoachSander

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • samenwerken volgens de Tafel van Vertrouwensamenwerken volgens de Tafel van Vertrouwen
  • de OR heeft een relatie… met de Bestuurderde OR heeft een relatie… met de Bestuurder
  • leraar, trainer, coach of facilitator: wat is het verschil?leraar, trainer, coach of facilitator: wat is het verschil?
  • coaching: onzekerheid overwinnencoaching: onzekerheid overwinnen
  • de drie rollen van een OR-coachde drie rollen van een OR-coach
delen kan alleen door vermenigvuldigen
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0Email this to someone
email
Print this page
Print

Categorie: blog, CT² kiosk: OR-nieuws, personal coaching Tags: coachen, coaching, CoachSander, compassie, dialoog, directeur, directiecoaching, emotie, emoties, laveren, leiderschap, manager, ondernemer, personal coach, praktijkvoorbeeld, proces, rendement, Sander Vrugt van Keulen, uitdaging

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • klokkenluiders: elf misstanden op de werkvloer in 2021
  • Topman Diess vertrekt bij Volkswagen
  • Brandweerman ontslag aangezegd wegens discriminatie