• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

directie coaching: laveren tussen leiderschap en compassie

een praktijkvoorbeeld

6 december 2021 |

Als manager of directeur laveren tussen stevig leiderschap en je eigen emoties. Een uitdaging waar managementleden regelmatig voor komen te staan. Een voorbeeld uit mijn praktijk:

directie coaching laveren tussen leiderschap en compassie - CT2.nl

Een directeur moest een groot aantal mensen ontslaan. Daar had hij het moeilijk mee, want hij kende zijn personeelsleden allemaal persoonlijk. Hij wilde als manager stevig overkomen maar ook zijn menselijke kant kunnen laten zien.

een lastige situatie

Een van zijn medewerkers was een man die al eerder op de wip had gezeten vanwege zijn functioneren en zijn – zo nu en dan bijna agressieve – gedrag. Juist vanwege dat laatste liep iedereen op zijn tenen om deze man heen. Ontslag was er bij een eerdere bezuiniging niet van gekomen omdat de dochter van de man kort daarvoor overleden was, zo menselijk wilde de directeur wel degelijk zijn.

Tijdens de laatste ontslagronde stond deze medewerker weer op de lijst. Op de bewuste dag meldde de directe chef van deze medewerker zich ziek; hij durfde de confrontatie niet aan. Het kwam dus op de directeur aan om dit gesprek alleen te voeren met deze medewerker. Uit voorzorg stelde een van de andere managementleden zich strategisch op in de gang, om in kunnen te grijpen als het gesprek uit de hand zou lopen.

een verrassende confrontatie

De directeur besloot om niet tegenover de medewerker te gaan zitten, maar naast hem. Met een rustige stem legde hij de man de situatie uit; hoe het slecht ging met de organisatie en dat er hele vervelende maatregelen genomen moesten worden. Hij beloofde hem een goede afvloeiingsregeling en begeleiding. ‘We gaan goed voor je zorgen,’ zo verzekerde hij hem.
In tegenstelling tot wat iedereen verwachtte, reageerde de medewerker begripvol en heel gelaten.

Het naast de medewerker gaan zitten in plaats van er tegenover was een briljante, maar puur intuïtieve zet van deze directeur. Dat was de conclusie die hij zelf achteraf tijdens het coachingsgesprek trok. Hij was tevreden over het resultaat.

een waardevolle ervaring

Na deze ervaring had de directeur behoefte aan reflectie met een coach; hij wilde er achter komen hoe hij deze ervaring kon meenemen om in de toekomst bewust in te zetten. Vooral op die momenten dat hij, bijvoorbeeld onder spanning, minder snel zijn intuïtieve kant zou laten zien. Het was tenslotte zijn eigen ‘natuurlijke gedrag’; hij wilde daar meer op gaan vertrouwen, ook in moeilijke situaties.

Veel mensen op topposities kunnen moeilijk hun verhaal kwijt. Binnen de eigen organisatie wordt er gewoon (te) vaak ‘ja’ tegen ze geknikt. En het thuisfront willen ze er liever niet mee belasten, ook al omdat het vaak zakelijk lastige situaties zijn. Buiten de mensen direct om hen heen lopen ze vaak tegen onbegrip aan; daar is hij/zij  de directeur en wordt de mens daarachter snel over het hoofd gezien.

Deze directeur zocht daarom een onafhankelijke coach, maar vooral een coach met veel ervaring in het bedrijfsleven, iemand die zijn ‘zakelijke wereld’ kent en begrijpt. Hij ging met een coach het gesprek aan omdat hij behoefte had aan kritische vragen. Zodat hij in de toekomst nóg beter kan laveren tussen leiderschap en compassie.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’
    marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’
  • groepscoaching in de praktijk: ‘we werken niet goed samen’
    groepscoaching in de praktijk: ‘we werken niet goed samen’
  • digitaal vergaderen: voors en tegens
    digitaal vergaderen: voors en tegens
  • uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen
    uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen

Categorie: blog, CT² kiosk: OR-nieuws, personal coaching Tags: coachen, coaching, CoachSander, compassie, dialoog, directeur, directiecoaching, emotie, emoties, laveren, leiderschap, manager, ondernemer, personal coach, praktijkvoorbeeld, proces, rendement, Sander Vrugt van Keulen, uitdaging

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
  • ambtelijk secretaris van de OR: rol, taak en bevoegdheden
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}