• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

de oplossing vinden: oplossingsgericht coachen

28 februari 2015 |

De meest gestelde vraag van mensen tijdens een coachingsgesprek: “ik wil een oplossing!”. En dat betekent dat ze er ‘last’ van hebben. Een uitstekend vertrekpunt!

Zo ook Ilse*: ‘Ik wil niet telkens meegaan in de emotie van de ander’.

Mijn vraag als coach: ‘Wat is er gebeurd dat je deze vraag stelt?’

Ilse werkt als laborant in een groot bedrijf. Een senior collega wijst haar telkens terecht en geeft nooit een compliment. En haar leidinggevende altijd erg kortaf is en elke vraag van haar om uitleg en hulp negeert. Dáár heeft ze veel last van.

wel ontslagen, niet ontslagen

Onlangs had ze een gesprek met haar leidinggevende en de HR-manager waarin haar werd medegedeeld dat haar contract niet verlengd gaat worden; ze is te onzeker. Twee weken later was er opnieuw een gesprek waarbij haar verteld werd – tot haar grote verbazing – dat ze alsnog mag blijven…

Tijdens het eerste gesprek raakte ze heel erg overstuur. In het tweede gesprek aanschouwde ze het geheel redelijk stoïcijns alsof ze in de gang voor het raam stond te kijken. En onderwijl dacht ze:  ‘Wat zijn jullie toch een raar stel mensen’.

samen op de oplossing ontdekken

Mijn reactie als coach ‘Als we samen kunnen ontdekken hoe je het die tweede keer voor elkaar hebt gekregen dat je niet meegegaan bent in de emotie, kunnen we kijken hoe we dat kunnen gebruiken in de toekomst’.

oplossingsgericht op zoek

Ilse was overtuigd dat ze altijd goed werk heeft geleverd. Ze was onzeker geworden door het gedrag van de senior collega en haar leidinggevende. Voor het tweede gesprek had ze – zo concludeerde ze nu –  ‘afstand genomen’ uit zelfbescherming. Ze was al op zoek gegaan naar een nieuwe baan, waarvan ze overtuigd was dat ze die zou gaan vinden; ze leverde immers goed werk.

Haar houding ten opzichte van haar senior collega en haar baas was gewoon veranderd: ‘Als jullie zo respectloos met mensen om willen gaan, moet je dat zelf weten, maar ik zal jullie laten zien hoe dat respectvol beter kan.’

‘Ik heb een gesprek met mijn senior collega aangevraagd om onze samenwerking te bespreken. Zoals het nu gaat, wil ik het niet meer.’

‘Wat wil je gaan zeggen tegen haar?’, vroeg ik. ‘Ik ga heel bewust het gevoel van afstand inzetten tijdens dat gesprek, want dat werkt voor mij. En aangeven dat ik het niet prettig vind dat ze op neerbuigend met mij omgaat. Dat ze mij helder moet uitleggen wat ze exact van mij verlangt en dat ze niet vaag moet zijn daarin.’

de oplossing werkt

In het daarop volgende coachingsgesprek vertelde ze mij dat het bewust afstand nemen uitstekend geholpen had. De senior collega was niet aardiger geworden, maar wel een heel stuk duidelijker. Dat was al een hele verbetering. Een paar keer maakte de collega nog een nare opmerking; maar een korte reminder aan hun gesprek maakte dat ze er verder het zwijgen toe deed.

Ook richting haar baas was het gedrag van Ilse veranderd. Ze bleef niet meer angstig wachten op commentaar op de rapporten, maar leverde ze af met de gedachte: ‘Als het niet goed is, dan hoor ik het wel’.

Ilse was tot de conclusie gekomen dat het nu niet zo veel meer uitmaakte wat haar collega van haar vond. Ze voelde zich niet meer afhankelijk. Ze kon weggaan bij dit bedrijf als ZIJ dat wilde. Ze hoefde niet te blijven. Ze was nu veel zekerder van haar kwaliteiten.

Complimenten kreeg ze nog steeds niet, maar ze had ondertussen wel het respect gekregen voor haar werk en werkwijze.

*natuurlijk heet deze dame geen Ilse; vanwege de vertrouwelijkheid heb ik haar een andere naam gegeven

De 5 eenvoudige uitgangspunten van oplossingsgericht coachen:
– stop met wat niet werkt
– doe meer van wat wel werkt
– geen enkel probleem is altijd aanwezig
– je hoeft de oorzaak niet te weten om de oplossing te vinden
– je weet zelf de beste oplossing

 

De smaak te pakken? Pak meteen door er volg op 26 maart aanstaande de eendaagse training Inleiding tot oplossingsgericht coachen. Klik voor meer informatie en boek direct online!

 

 

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • coaching: bij misverstanden in communicatie
    coaching: bij misverstanden in communicatie
  • marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’
    marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’
  • coaching: onzekerheid overwinnen
    coaching: onzekerheid overwinnen
  • “mijn bedrijf: een team zodat ik kan coachen”
    “mijn bedrijf: een team zodat ik kan coachen”

Categorie: blog, personal coaching Tags: coach, coachen, CoachSander, delen, dialoog, oplossingsgericht, training, workshop

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • het OR-jaarverslag schrijven: verplicht, maar hoe maak ik het?
  • Werknemers vrezen voor toekomst Orthopedisch Centrum, rechter betrokken
  • Moederconcern Fluor krijgt Stork maar niet verkocht
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}