Bij het begeleiden van ondernemingsraden krijgen we vaak vragen over wat een ambtelijk secretaris (AS) kan en mag. Er zijn veel misverstanden over de rol van een ambtelijk secretaris. Daarom een artikel met uitleg.
– click here for the English version of this text –
De ondernemingsraad beslist zelf zijn werkwijze en legt dat vast in het OR-reglement. Er is alleen vastgelegd in de WOR dat er een voorzitter moet zijn en in het OR-reglement is de rol van de secretaris in de verkiezingen vastgelegd, verder bepaalt de OR het helemaal zelf.
Ook of er meer rollen zouden moeten zijn, zoals bijvoorbeeld een vice-voorzitter of een ambtelijk secretaris; dat is allemaal aan de OR om zelf te bepalen.
In het artikel “dagelijks bestuur van de OR: wat doet de voorzitter en secretaris?” vind je meer informatie over taken, rollen en kiezen van de voorzitter en secretaris van de OR.
wat is een ambtelijk secretaris (AS)?
Alle leden van het DB zijn gekozen OR-leden met een ‘extra taak’. De ambtelijk secretaris is geen gekozen OR-lid, maar iemand die ingehuurd is om de OR en/of het DB te ondersteunen bij het uitvoeren van taken.
Anders gezegd: de AS is een medewerker en de OR is de ‘werkgever’.
Nu klopt dat laatste niet helemaal, de AS is in loondienst van de organisatie. Een hele gewone medewerker, zoals alle medewerkers. Maar deze situatie maakt wel dat het de OR is die de inhoud, taak en aansturing van de AS bepaalt. Het uitbetalen van loon, bijhouden van vakantiedagen en al die andere zaken is aan een leidinggevende in de organisatie.
ambtelijk secretaris (AS) is geen OR-lid
Voor alle duidelijkheid, een AS is geen OR-lid en mag dus niet stemmen over de onderwerpen waar een OR over beslist, wil beslissen of kan beslissen. Sterker nog: een AS mag professionele adviezen geven, maar hij/zij mag niet zijn inhoudelijke mening over een onderwerp geven.
De AS is dus ook geen lid van het Dagelijks Bestuur (DB) van de ondernemingsraad. Het DB is de samenstelling van de voorzitter en secretaris (en eventuele andere rollen) van de ondernemingsraad. Deze DB-leden worden gekozen uit de OR-leden.
Het kan zijn dat het handig en goed is voor het uitvoeren van zijn/haar rol als AS dat de AS bij de vergaderingen van de OR en de overlegvergaderingen aanwezig is. Ook is het vaak zo dat de AS aanwezig is bij de bijeenkomsten van het DB. Maar de AS is en blijft een ondersteuner (adviseur of notulist) van OR en DB.
takenpakket van de AS
Als je als OR overweegt om een AS in te schakelen, zul je eerst samen moeten vaststellen wat je van die AS zult vragen: wat zijn de taken die je verwacht dat hij/zij uit gaat voeren?
De meest eenvoudige taken zijn het notuleren van de vergaderingen. Maar van een AS zou je ook kunnen verlangen dat hij/zij beleidsmedewerker of zelfs een adviseur is van de OR en daarom ook allerlei zaken voorbereidt, uitzoekt en schrijft voor de OR. Houd er rekening mee dat dit totaal verschillende functieomschrijvingen zijn. Daarom moet je eerst vaststellen wat je wilt, voordat je een sollicitatieprocedure start.
Vaak betekent dit dat je ook met de Bestuurder zult moeten overleggen over het takenpakket (en de uren die daarvoor nodig zijn) voordat je een sollicitatieprocedure kunt starten.
lastige positie AS: twee (soorten) leidinggevenden
De OR is dus de inhoudelijk leidinggevende van de AS en iemand anders in de organisatie is de hiërarchisch of functioneel leidinggevende.
Dat betekent dat de AS soms in een best wel lastige positie kan zitten. Want over de inhoud van zijn/haar taken en of die goed worden uitgevoerd, gaat de OR. Maar alle andere zaken zullen worden beslist door de hiërarchisch leidinggevende in de organisatie. Dus de hiërarchisch leidinggevende heeft niets te vertellen over de inhoud van het werk van de AS.
In de praktijk zal dat dan ook betekenen dat functioneringsgesprekken met de AS worden gehouden met iemand van de OR (meestal secretaris) en de hiërarchisch leidinggevende.
rechten en plichten van een AS
De AS kan net als de OR-leden gebruik maken van de faciliteiten en voorzieningen zoals ze in de WOR staan (artikel 17 WOR). Ook heeft een AS bescherming tegen benadeling en ontslag (artikel 21 WOR en artikel 7: 670 BW). En uiteraard moet hij/zij zich, net als de OR-leden, houden aan de geheimhoudingsplicht (artikel 20, lid 2 WOR).
voordelen voor de OR van een AS
Er zijn nogal wat voordelen voor een OR om een AS te hebben. Voordelen waar ook de Bestuurder én de organisatie veel aan kunnen hebben.
Een paar voorbeelden van de voordelen en taken die een AS zou kunnen uitvoeren:
- coördineren/structureren van het OR-werk
- zorgen voor continuïteit in het werk van de OR (de OR-leden worden gekozen, de AS blijft)
- zorgen voor een goed en actueel archief van de OR
- schrijven van (nieuws)brieven
- vast aanspreekpunt voor OR-leden
- professionalisering van het OR-werk
- schrijven van advies- en/of instemmingsbrieven en beleidsnotities (namens de OR)
- kennis delen en advies geven vanuit wet- en regelgeving zoals de WOR, Arbowet, etc.
- netwerk van deskundigen om navraag bij te doen
In het algemeen: de OR-leden kunnen zich (meer) richten op de inhoud van het OR-werk, terwijl het proces (taken) uitgevoerd wordt door de AS. Alleen al daarmee kan de OR professioneler worden en (dus) ook interessanter zijn voor de Bestuurder als gespreks- en sparringpartner.
wij willen een AS: wat nu?
wij willen een AS: om rekening mee te houden
Heb je nog vragen? Neem dan contact op; we beantwoorden ze graag.
bronnen:
https://www.ser.nl/nl/thema/medezeggenschap/ondersteuning-or/ambtelijke-secretaris
[…] worden weggenomen. Naast scholing kunnen OR-leden bijvoorbeeld ook ondersteund worden door een ambtelijk secretaris of commissies of door afspraken over het toekennen van werktijd voor OR-werk en vervanging bij […]