• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact
Logo CT2 2018

  • over ons
    • artikelen
    • eBooks
    • video’s
    • CT² team
    • klantverhalen
    • contact
  • training
    • training door CT²
    • OR-training
  • coaching
    • directie coaching
    • personal coaching
    • groepscoaching
    • CT² methode
  • ondernemingsraad
    • maatwerk OR-training
    • OR-coaching
    • OR adviestrajecten
    • eBooks OR
    • CT² kiosk: OR-nieuws
    • de WOR
    • wat vindt de klant
  • contact

100 maanden CT²!

5 november 2013 |

Vorig jaar december bestond CT² 100 maanden… Een mooie mijlpaal om bij stil te staan! En dat hebben we gedaan met een wedstrijd; iedereen kon meedoen om 4 uur coaching te winnen. De Ondernemingsraad van Kentalis Zuidoost Nederland heeft toen gewonnen!

We zijn samen in overleg gegaan hoe we de coaching vorm zouden geven, om er iets speciaals van te maken voor de OR en voor de organisatie van Kentalis. En dat is een middag geworden waarbij de OR-leden daadwerkelijk met elkaar in dialoog zijn gegaan.

veranderen in dialoog

Alle organisaties in de zorg zijn in deze economische tijden onderhevig aan grote veranderingen; bij Kentalis is dat niet anders. Als grote landelijke organisatie houdt zij zich al meer dan 200 jaar bezig met diagnostiek, zorg en onderwijs voor mensen met beperkingen in horen en communiceren.

In 2012 heeft de medezeggenschap besloten om ‘veranderen in dialoog’ als wijze van aanpak te kiezen; dit in tegenstelling tot ‘blauwdruk denken’. Dus niet meer plannen maken en die aan de organisatie opleggen (blauwdruk), maar elke keer opnieuw met de betrokken delen van de organisatie in dialoog gaan over doel en wijze van veranderen (veranderen in diagloog). Want is het niet zo dat álles áltijd verandert? Leert de ervaring niet dat als het plan klaar is om uitgevoerd te worden, alle uitgangspunten achterhaald zijn door de werkelijkheid van alle dag?

Het maken van een besluit om op een bepaalde manier te gaan werken wil nog niet zeggen dat je dan ook meteen weet hoe je het gaat doen; de OR was nog zoekende naar de juiste wijze van dialoog voeren.

de Dialoogmethodiek

In het kader daarvan hebben we de Dialoogmethodiek van Nederland in Dialoog met de gehele OR toegepast.

De Dialoogmethodiek bestaat uit 4 opeenvolgende stappen: Kennismaken, Ervaringen delen, Dromen en Doen. De 4 stappen hebben we met elkaar besproken in het kader van het thema ‘Harmonie’.

  1. Kennismaken: Wat is voor jou een boek/-film/-muziek/-kunst dat met harmonie te maken heeft en waarom?
  2. Ervaring: Kun je een ervaring delen waarin jij zelf harmonie hebt ervaren? Geef een concreet voorbeeld/situatie. En geef aan wat dat heeft bijgedragen.
  3. Dromen: Hoe ziet een wereld in harmonie er in jouw dromen uit? Hoe is dan jouw leven? Hoe ga jij met mensen om? Hoe gaan anderen met jou om?
  4. Doen: Wat ga je morgen bewust doen om harmonie dichtbij te brengen? Wees concreet.

De eerste reactie van de deelnemers was “wat heeft dit nou met ons werk in de zorg te maken?”; maar tijdens de dialoog zelf merkten de deelnemers gaandeweg dat het thema ondergeschikt is aan wat er leeft… Als vanzelf ging het thema leven in relatie met het werken in de zorg. Harmonie in de relatie met de collega’s, de leidinggevenden, de cliënten… Het had eigenlijk allemaal met harmonie te maken.

 

De concreet omschreven doelen hadden tenslotte allemaal te maken met het brengen van meer harmonie in alle onderlinge verbindingen om zo in dialoog te kunnen veranderen als individu en als organisatie.

Meer weten over de dialoogmethodiek en de mogelijke toepassingen voor uw organisatie? Wij komen graag eens bij u op de koffie, neem hiervoor contact met ons op.

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen
    uit de praktijk: organisatieontwikkeling in logische stappen
  • snelkookpan advies of instemming: omdat het soms moet
    snelkookpan advies of instemming: omdat het soms moet
  • coaching uitgelegd in 6 stappen
    coaching uitgelegd in 6 stappen
  • 12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
    12 wetswijzigingen en belangrijke zaken voor de OR in 2023
  • PVT, OR, OC, COR en GOR: wat betekenen deze afkortingen?
    PVT, OR, OC, COR en GOR: wat betekenen deze afkortingen?

Categorie: blog, over CT² Tags: 100 maanden, coach, dialoog, harmonie, mijlpaal, nederland in dialoog, ondernemingsraad, training, veranderen

Primaire Sidebar

Nieuwsbriefbanner_A_NL
maatwerk ondernemingsraad training - CT2.nl
Logo CT2 2018

SNEL CONTACT OPNEMEN?

info@CT2.nl
040-2813128

CT² is een CoachSander organisatie

ONZE MEEST BEZOCHTE PAGINA'S

  • Een snel en goed besluit nemen als groep: het BOB model
  • Wat te doen met een advies vraag
  • eBook instemming en advies
  • Groepscoaching in de praktijk: uitgelegd in 5 stappen
  • eBook OR-basiskennis en OR-begrippen

ONZE NIEUWSTE BLOGS

Recente berichten

  • overnachting bij meerdaagse OR-training: 4 redenen waarom
  • van vraag naar oplossing; de basis voor een goede training
  • dagelijks bestuur van de OR: wat doen de voorzitter en secretaris?
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}